ၿမတ္ဗုဒၶရွိေတာ္မူစဥ္အခါက ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးဟာ
ရဟႏၱာအရွင္ၿမတ္ၾကီးမ်းလုိ႔ ထင္ရွားလွတဲ႔ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးထံခ်ဥ္းကပ္ၿပီး
တရားဘာ၀နာရွဳမွတ္ပြားမ်ားနည္းကုိ ခ်ီးၿမွင္႔ဖုိ႔ ေလွ်ာက္ထားပါသတဲ႔ ဒီေတာ႔ မေထရ္ၾကီးကလည္း
သူရွဳမွတ္ပြားမ်ားၿပီး တရားထူးရေတာ္မူခဲ႔တဲ႔
“ေတြ႕ထိမႈ၏ တည္ရာ 'ဖႆာယတန' ေၿခာက္ပါးတို႔၏ ၿဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ ၿခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာသိ၏။ငါ့သွ်င္ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအားအျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါ၏ဟု မိန္႔ေတာ္မူပါသတဲ႔ ။
ဒါေပမယ္႔ ထုိရဟန္းေတာ္က
အေၿဖကုိသိပ္ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသေဘာမေပါက္တာေၾကာင္႔ အၿခားရဟႏၱာတစ္ပါးထံခ်ည္းကပ္ၿပိး
ရွဳကြက္ေပးသနားခ်ီးၿမွင္႔ဖုိ႔ေလွ်ာက္ထားၿပန္ရာ
“ (ဥပါဒါနကၡႏၶာ) ငါးမ်ဳိးတို႔၏
ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္
ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ရဟန္း အား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏”လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူၿပန္ပါသတဲ႔ ။
ဒီေတာ႔မွ ပုိလုိ႔ေတာင္ဆုိးသြားတယ္ “ဟင္
ရဟႏၱာအရွင္သူၿမတ္ၾကီးေတြကလည္း တစ္ပါးနဲ႔တစ္ပါး ရွုကြက္ရွုပုံ မတူၾကဘူး
ဘယ္လိုေတြပါလိမ္႔ ”ဒီလုိ ဒီလုိနဲ႔ ရဟႏၱာကုိယ္ေတာ္ၾကီးမ်ားထံခ်ဥ္းကပ္ၿပီး
ရွုပုံရွုနည္းကုိေမးေလွ်ာက္ရာ
“မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔၏
ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္
ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏”
“ျဖစ္ျခင္းသေဘာရွိေသာတရားအားလံုးသည္
ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာရွိ၏ဟုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏၊ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား
အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏”
စသည္ၿဖင္႔ ေၿဖဆုိေၿပာၿပၾကရာ ‘အင္း
ဒီအတုိင္းသာဆုိရင္ တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳးနဲ႔ ဆရာမ်ားရင္ သားေသရေခ်ရဲ႔ ဘယ္ရွုနည္းရွုကြက္ကမွ
ၿမတ္စြာဘုရားတရားေတာ္မ်ားႏွင္႔ နည္းလမ္းက်နမွန္ကန္တယ္ဆုိတာ ၿမတ္ဗုဒၶကုိပဲ
အဆုံးၿဖတ္ခုိင္းမွေတာ္မည္’ဟုႏွလုံးပုိက္ကာ ၿမတ္ဗုဒၶထံေမွာက္လာေရာက္ၿပိး
အေၾကာင္းစုံေလွ်ာက္ထားၾကည္႔ပါသတဲ႔
ဒီေတာ႔မွၿမတ္ဗုဒၶက အသြင္ကြဲေပမယ္႔ အႏွစ္သာရ
မွာအတူတူသာၿဖစ္ပါေၾကာင္းယင္းကဲ႔သုိ႔ ဥပမာဥပေမယ်နဲ႔ ရွင္းၿပေတာ္မူခဲ႔ရပါတယ္ ။
“ရဟန္း
ဥပမာေသာ္ကား ေပါက္ပင္ကို မျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ ရွိရာ၏၊
ထိုသူသည္ေပါက္ပင္ကို ျမင္ဖူးေသာ အျခား ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္
ထိုေယာက္်ားကို ''အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း''ဟု ေမးျမန္းရာ၏။
''အိုေယာက္်ား
ေပါက္ပင္သည္ မီးေလာင္ငုတ္ကဲ့သို႔ မည္းနက္လ်က္ ရွိ၏ ''ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္
ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္
မည္းနက္ေသာ သေဘာရွိ၏။
ရဟန္း ထိုအခါထိုေမးေသာ ေယာက္်ားသည္
ထိုေျဖဆိုသူေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္
ျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို
''အိုေယာက္်ားေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း''ဟု ေမးျမန္းျပန္ရာ၏။
''အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္ဟူသည္သားတစ္ကဲ့သို႔ ျခင္းျခင္းနီလ်က္ ရွိ၏''ဟု
ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား
ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ ျခင္းျခင္းနီေသာ သေဘာရွိ၏။
ရဟန္း ထိုအခါ
ေမးေသာ ေယာက္်ားသည္ ထိုေျဖဆိုသူေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္
မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္ ျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔
ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို ''အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔
သေဘာရွိသနည္း''ဟု ေမးျမန္းျပန္၏။ ''အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ ကုကၠိဳပင္ကဲ့သို႔
သန္လ်က္အိမ္သဖြယ္ တြဲရရြဲ က်ေသာ အသီးရွိ၏ ''ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။
ရဟန္းထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ တြဲရရြဲ က်ေနေသာ
အသီးရွိ၏။
ရဟန္းထိုအခါ
ထိုေမးေသာ ေယာက္်ားသည္ ထိုေျဖဆိုသူ ေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္
မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္ျမင္ဖူးေသာ အျခား ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔
ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို''အို ေယာက္်ား ေပါက္ပင္ဟူသည္ အဘယ္သို႔
သေဘာရွိသနည္း''ဟု ေမးျမန္းျပန္ရာ၏။ ''အိုေယာက္်ားေပါက္ပင္သည္ ပေညာင္ပင္ကဲ့သို႔
ထူထပ္ေသာ ရြက္ႏုရြက္ရင့္ရွိ၏၊ စပ္ေနေသာ အရိပ္ရွိ၏''ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။
ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ထူထပ္ ေသာ
ရြက္ႏုရြက္ရင့္ ရွိ၍ စပ္ေနေသာ အရိပ္ရွိ၏။
<<<<ရဟန္း ဤအတူအၾကင္အၾကင္အျခင္းအရာျဖင့္ ႏွလံုး
သြင္းကုန္ေသာ ထိုသူေတာ္ေကာင္းတို႔အားအျမင္သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္၏၊
ထိုထိုအျခင္းအရာအားျဖင့္သာ ထို သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ေျဖဆိုအပ္၏။...>>>
ရဟန္း ဥပမာေသာ္ကား
မင္းအား ခိုင္ခံ့ေသာ တံတိုင္းေျခရွိေသာ ခိုင္ခ့ံေသာ ၿမိဳ႕႐ိုးတု႐ိုဏ္တိုင္ရွိ
ေသာတံခါးေျခာက္ေပါက္ရွိေသာ အစြန္အဖ်ားၿမိဳ႕သည္ ရွိရာ၏၊
ထိုၿမိဳ႕၌ လိမၼာေသာ
ထက္ျမက္ေသာအသိဉာဏ္ရွိေသာ မသိသူတို႔ကို တားျမစ္၍ သိသူတို႔ကိုသာ ဝင္ခြင့္ျပဳေသာ
တံခါးေစာင့္ေယာက္်ားရွိရာ၏၊
အေရွ႕အရပ္မွ
လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ထိုတံခါးေစာင့္ကို ''အိုေယာက်္ား ဤၿမိဳ႕၏
ပိုင္ရွင္ကား အဘယ္မွာနည္း''ဟု ေမးရာ၏။ ထိုတံခါးေစာင့္သည္ ''အသွ်င္
ဤၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္ကားအလယ္လမ္း ဆံု၌ ေနပါ၏''ဟု ဤသို႔ ေျဖဆိုရာ၏။ ထိုအခါ လ်င္ျမန္ေသာ
သံတမန္အစံုသည္ပိုင္ရွင္အားဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း သတင္းစကား ေျပာၾကားခဲ့ၿပီးလွ်င္
လာခဲ့သည့္အတိုင္းလမ္းသို႔ေလွ်ာက္ေလရာ၏။
အ ေနာက္အရပ္မွ
လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ။ပ။
ေျမာက္အရပ္မွ လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ။ပ။
ေတာင္အရပ္မွ
လ်င္ျမန္ ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ထိုတံခါးေစာင့္ကို''အိုေယာက်္ား ဤၿမိဳ႕၏
ပိုင္ရွင္ကား အဘယ္မွာ နည္း ''ဟု ေမးရာ၏။ ထိုတံခါးေစာင့္သည္ ''အသွ်င္
ဤၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္ကား အလယ္လမ္းဆံု၌ ေနပါ၏''ဟု ေျဖ ဆိုရာ၏။
ထိုအခါ
လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ပိုင္ရွင္အားဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း သတင္းစကား
ေျပာၾကားခဲ့ၿပီးလွ်င္ လာခဲ့သည့္အတိုင္း လမ္းသို႔့ေလွ်ာက္ေလရာ၏။
ရဟန္း အနက္အဓိပၸါယ္ကို သိလြယ္ေစရန္
ဤဥပမာကို ငါ ျပဳအပ္၏၊ ဤဥပမာ၌ အနက္အဓိပၸါယ္ကား ဤသည္ပင္တည္း။
ရဟန္း ''ၿမိဳ႕''ဟူေသာ ဤအမည္သည္ အမိအဖတို႔၏
သုက္ေသြးကို မွီ၍ ျဖစ္ေသာ ထမင္းမုေယာမုံ႔တို႔ျဖင့္ ႀကီးပြားရေသာ မျမဲျခင္း
လိမ္းက်ံရျခင္း ဆုပ္နယ္ရျခင္း ၿပိဳကဲြပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိေသာ မဟာဘုတ္ေလးပါးကို
မွီ၍ ျဖစ္ေသာ ဤကိုယ္၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''တံခါးေျခာက္ေပါက္''ဟူေသာ ဤအမည္သည္
အဇၩတၱိကာယတနေျခာက္ပါးတို႔၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''တံခါးေစာင့္''ဟူေသာ ဤအမည္သည္
ေအာက္ေမ့မႈ 'သတိ'၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''လ်င္ျမန္ေသာသံတမန္အစံု''ဟူ ေသာ
ဤအမည္သည္ သမထဝိပႆနာတို႔၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း''ၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္''ဟူေသာ ဤအမည္သည္
ဝိညာဏ္၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''အလယ္လမ္းဆုံ''ဟူေသာ ဤအမည္သည္
ပထဝီဓာတ္, အာေပါဓာတ္, ေတေဇာဓာတ္, ဝါေယာဓာတ္ဟူေသာမဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''ဟုတ္မွန္တိုင္း ေသာ စကား''ဟူေသာ
ဤအမည္သည္နိဗၺာန္၏ အမည္တည္း။
ရဟန္း ''လာခဲ့တိုင္းေသာ လမ္း''ဟူ ေသာ
ဤအမည္သည္ 'သမၼာဒိ႒ိ '။ပ။ 'သမၼာသမာဓိ' ဟူေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ အရိယမဂ္၏ အမည္
တည္းဟု မိန္႔ေတာ္မူကာ ထုိရဟန္းေတာ္၏ စရုိက္ႏွင္႔ကုိက္ညီေသာ ကမၼ႒ာန္းရွုကြက္ကုိ
ထုတ္ေဖာ္ေဟာၾကားေပးေတာ္မူခဲ႔ေလသတည္း ။
(ယခုေခတ္၌လည္း
မဟာာစည္ ၊ မုိးကုတ္ ၊ဖားေအာက္ ၊ သဲအင္းဂူ ၊စြန္းလြန္း စသည္ၿဖင္႔ နည္းနာနိႆယမ်ား
ကြဲၿပားသေယာင္ထင္ရေသာ္လည္း တရားရွာကုိယ္မွာေတြ႔ဆုိတဲ႔အတုိင္း
မိမိခႏၶာကုိယ္တည္းဟူေသာ
အိမ္ေတာ္ကုိသာ ၀ိပႆနာတင္ကာရွုၾကသည္ခ်ည္းမဟုတ္ပါေလာ ၊
မ်က္စိ
နား ႏွာ လွ်ာ ကုိယ္ ႏွင္႔ စိတ္ ဆုိတဲ႔ တံခါးေၿခာက္ေပါက္မွာသာ သတိတည္းဟူေသာ
တံခါးမွုကုိအေစာင္႔ထားကာ စစ္ေဆးၾကည္သည္ခ်ည္းမဟုတ္ပါေလာ ၊
သတင္းစကားသယ္ေဆာင္လာၾကည္႔သည္႔ သမထ(သမာဓိ)ႏွင္႔၀ိပႆနာ(ပညာ)ႏွစ္ပါးလုံးကုိ လက္သုံးၿပဳၾကသည္ခ်ည္းသာမဟုတ္ပါေလာ
၊
ၿမိဳ႔ကုိစုိးအုပ္တဲ႔ ၿမိဳ႔ပုိင္မင္းဆုိတဲ႔
၀ိပႆနာဘာ၀နာာာစိတ္ကုိပင္ သမထ/၀ိပႆနာ
ဘာ၀နာၿဖင္႔ေပါင္းဆုံေတြ႔ခြင္႔ၿပဳၾကရသည္ခ်ည္းမဟုတ္ပါေလာ ၊
ပထ၀ီ အာေပါ ေတေဇာ ၀ါေယာ ဆုိတဲ႔ ဓာတ္ေလးပါးလမ္းေလးခုမွသာ
ယင္းသမထ၀ိပႆနာသံတမန္တုိ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းလာၾကရသည္ခ်ည္းမဟုတ္ပါေလာ ၊
လာခဲ႔ေသာ
‘လမ္း’ဆုိတဲ႔ မဂၢင္ရွစ္ပါးတရားေတာ္အတုိင္းသာက်င္႔ၾကံအားထုတ္ၾကၿခင္းသာမဟုတ္ပါေလာ )
ထုိ႔ေၾကာင္႔ပင္
“ဣဒေမ၀သစၥံ ေမာဃမညံ-ငါ၏အယူ၀ါဒ ရွုနည္းရွုကြက္သာမွန္သည္ ၊သူတုိ႔ရွုကြက္ကား
လမ္းမွားသာတည္း”ဆုိတဲ႔ အယူအစြဲ ဥပါဒါန္ကုိတြင္းလွန္ကာ
မည္သည္႔ဆရာေတာ္ၾကီးနည္းနာနိႆယမဆုိ ခႏၶာနာမ္ရုပ္ကုိသာ လကၡဏာေရ႕းသုံးတန္တင္ကာ
ရွုမွတ္ပြားမ်ားအားထုတ္ၾကသည္ခ်ည္းသာၿဖစ္၍ ဘုရားနည္းလမ္းက် မွန္ကန္သည္႔
မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းစဥ္ဟုသာ ယုံၾကည္လက္ခံၾကရမည္သာတည္း ။ ကမၼ႒ာန္းတရားမ်ား
အားထုတ္ရာမွာေတာ႔ မိိမိစရုိက္၀ါသနာႏွင္႔ ကုိက္ညီတဲ႔ရွုနည္းမွတ္နည္းကုိသာ
မိမိညာဏ္ၿဖင္႔သုံးသပ္ေရြးခ်ယ္ကာ အားထုတ္ၾကရမည္ၿဖစ္၏ ။
(ကိ ံသုေကာပမသုတ္-သဠာယတန၀ဂၢသံယုတ္)
No comments:
Post a Comment