
* မုဒု-စိတ္ထားႏူးညံ႔ေပ်ာ႔ေျပာင္းသူ *
ေမတၱာသုတ္လာ ကရဏီယမတၳကုသေလန ဂါထာေတာ္၌ ေမတၱာကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းလုိေသာ သူေတာ္စဥ္သူေတာ္ေကာင္းမ်ားျပည္႔စုံရမယ္႔ ေနာက္ထပ္ အဂၤါရပ္ တစ္မ်ိဳးကေတာ႔ မုဒု-ျဖစ္ပါတယ္။
အဓိပၸါယ္ကေတာ႔
“ ေရႊပန္းတိမ္သည္ရဲ႕ ေကာင္းစြာေလွာ္ျပီးဦးျပီးေသာေရႊကဲ႔သုိ႔ ႏူးညံ႔ေပ်ာ႔ေျပာင္းတဲ႔စိတ္ရွိသူ ၊
မိမိနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ဆံေနရသူမ်ား
ႏွလုံးစိတ္၀မ္း ေအးခ်မ္းေစမယ္႔ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ ကုိယ္အမူရာႏွုတ္အမူရာရွိတဲ႔သူမ်ိဳးကုိ မုဒုလုိ႔ဆုိလုိတာပါ။ ဒီေတာ႔ သီလ၊သမာဓိ၊ပညာတရားေတြကုိ ျပည္႔စုံေအာင္ ျဖည္႔က်င္႔တဲ႔ေနရာမွာ စိတ္ထားႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႕တဲ႔ သူေတာ္ေကာင္းမ်ိဳးျဖစ္ရမွာပါ။
ဒါေပမယ္႔ “မုဒူတိ ဂဟေ႒ဟိ ဒူတဂမနပဟိဏဂမနာဒီသု နိယုဇၨမာေနာ တတၳ မုဒုဘာဝံ အကတြာ ထေဒၶါ ဟုတြာ” လုိ႔ေသခ်ာထပ္မံဖြင္႔ျပထားျပန္တာေၾကာင္႔ လူေတြက ရဟန္းအလုပ္မဟုတ္တာေတြကုိခုိင္းလာျပီ၊
မအပ္မရာေတြက်ဴးလြန္ဖုိ႔ရာတုိက္တြန္းလာျပီဆုိရင္ေတာ႔ ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္းစြာ ခါးခါးသီးသီး ျငင္းဆန္ရပါလိမ္႔မယ္တဲ႔…
ဒီညႊန္ၾကားခ်က္ဟာ လုံး၀ကုိမွန္ကန္ပါတယ္။ မိမိတုိ႔ခ်ိဳသာစြာေျပာဆို ကုိယ္အမူရာႏွုတ္အမူရာယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔ေအာင္ ၾကိဳးစားေနၾကတယ္ဆုိတာက လူအထင္ၾကီးေအာင္ ၊လွဴခ်င္တန္းခ်င္ေအာင္ေနျပၾကရတာမွမဟုတ္တာပဲ စိတ္ေကာင္းေစတနာေကာင္းေတြျဖစ္လာႏုိင္သမွ်ျဖစ္လာျပီး လိမၼာေရးျခားရွိသူေတြကုိ သူေတာ္စဥ္သူေတာ္ေကာင္းေတြက အေရးတယူ ေခၚေျပာဆက္ဆံၾကတာေၾကာင္႔သာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားနဲ႔ ၀င္ေပါင္းဆံ႔ဖုိ႔ မိမိကုိဆက္ဆံသူေတြလည္း
မိမိနဲ႔ပတ္သက္ျပီး စိတ္ေကာင္းႏွလုံးေကာင္းေပါက္ဖြားလာေစဖုိ႔ ႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔ အရာရာမွာႏူးညံ႔ေပ်ာ႔ေျပာင္းျပီး ဘုန္းၾကီးေခါင္းတက္ေခါက္ေနတဲ႔ကေလးငယ္ေတြကုိလည္း လိမၼာေရးျခားရွိေအာင္မဆုံးမဘဲ ျပဳံးျပေနလုိ႔မျဖစ္ပါဘူး။ လူေတြက ဟုိသြားပါဦး-ဒီလာပါဦး ၊စသည္စသည္ခုိင္းေစတာကုိလည္း စိတ္သေဘာေကာင္းသူတစ္ေယာက္ျဖစ္ရမယ္ဆုိျပီး " လူ႔ခုိင္းဖတ္ကုိယ္ေတာ္ၾကီး"လုပ္ေနလုိ႔လည္းမေတာ္ျပန္ဘူး မဟုတ္ပါလား။ ဒါ႔ေၾကာင္႔အ႒ကထာမွာေသခ်ာဖြင္႔ျပထားတာက ကုသုိလ္ေရးရာေသခ်ာျဖစ္မယ္႔ကိစၥေတြမွာ ႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔ရမယ္။
အကုသိုလ္အပါယ္လမ္း သာသနာဖ်က္စခန္းကုိ မိမိအားတာ၀န္ေပးတဲ႔အခါမ်ိဳးမွာကေတာ႔ တစ္ရြာလုံးနဲ႔တစ္ေယာက္၊
တစ္ကမၻာလုံးနဲ႔တစ္ေယာက္ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ေနပါေစ ဆန္႔က်င္ဖက္ျပဳျပီး မေကာင္းမွုကုိမလုပ္ႏုိင္ပါဘူးလုိ႔ ခါးခါးသီးသီး ျငင္းဆန္ရပါလိမ္႔မယ္..တဲ႔။
ကဲဒီေတာ႔ ေကာင္းတဲ႔အလုပ္မ်ားမွာ စိတ္ထားႏူးညံ႔ေပ်ာ႕ေျပာင္းရမယ္ဆုိေတာ႔ ဘယ္လုိေနရာမ်ိဳးမွာ ဘယ္ပုံဘယ္နည္းေပ်ာ႔ေျပာင္းႏူးညံ႔ရမလဲဆုိတာကုိလည္း အနည္းငယ္ေဆြးေႏြးတင္ျပေပးခ်င္ပါေသးတယ္။
ဘုရားရွင္တရားေဟာေတာ္မူရင္ အရင္ဦးဆုံး သစၥာေလးပါးတရားကုိတန္းေဟာေတာ္မူတာမဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားအားျဖင္႔ေတာ႔ ေဒသနာ အစဥ္အတိုင္း ေဟာေတာ္မူသျဖင့္ အလွဴ႕ဒါယကာတုိ႔အား အလွဴဒါနနဲ႔ပတ္သက္တဲ႔ ဒါနနဲ႔စပ္တဲ႔တရားစကားကုိ
ေဟာျပေတာ္မူေလ႔ရွိပါတယ္။ ေနာက္မွဆက္လက္ျပီး အလွူဒါနျပဳရင္သီလရွိသူရဲ႕အလွဳဒါနမ်ိဳးနဲ႔
သီလ၀ႏၱအလွဴခံေတြကုိေပးလွဴရျခင္းကပုိ၍အက်ိဳးတရားဖြင္႔ျဖိဳးၾကီးထြားေၾကာင္း
သီလကထာ၊ ယင္းသုိ႔သီလ၀ႏၱအလွဴဒါနမ်ိဳးကား လူခ်မ္းသာနတ္ခ်မ္းသာတုိ႔ကုိရရွိေစႏုိင္ေၾကာင္း သဂၢကထာတုိ႔ကုိပါ ဆက္လက္ေဟာျပေတာ္မူျပန္ပါတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ယင္းဒါနႏွင္႔သီလတုိ႔သည္ ၀ဋၬနိႆိတ-ဘုံဘ၀ကုိေတာင္႔တ
ေပးလွူတဲ႔အလွဴမ်ိဳးမျဖစ္သင္႔ေၾကာင္း။လူခ်မ္းသာလည္းအုိနာေသမလြတ္၊နတ္ခ်မ္းသာလည္းအုိနာေသမလြတ္သျဖင္႔ ယင္းဒုကၡတုိ႔ျငိမ္းရာ နိဗၺာန္ကုိသာရည္မွန္းလွဴဒါန္းၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းလွဴဖုိ႔နည္းလမ္းကုိ ညႊန္ၾကားျပသတဲ႔မဂၢကထာကုိ၄င္း။
ေလာကလူအမ်ားထင္မွတ္ေနၾကတဲ႔ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာေတြဆုိတာ ေရမီးစေသာ ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးနဲ႔ဆက္ဆံေနျပီး
ေလာဘေဒါသေမာဟမ်ားႏွင္႔သုံးေဆာင္ခံစားပါကလည္း အပါယ္ဆင္းရဲသုိ႔သာက်ေရာက္ၾကရဦးမည္ျဖစ္၍ အျပစ္မ်ားစြာရွိေနေၾကာင္းစသျဖင္႔ ကာမနံအာဒီန၀ကထာကုိ၄င္း၊
ေနာက္ယင္းကာမဂုဏ္တုိ႔ဟာ အႏွစ္သာရမရွိမူ၍ သူေတာ္စင္သူေတာ္ေကာင္းမ်ားစက္ဆုပ္ရြံရွာစြန္႔ခြါၾကတဲ႔အတြက္ ယုတ္ညံ႔တဲ႔ ၾသကာရတရားျဖစ္ေၾကာင္း၊မိမိရဲ႕ကုသုိလ္စိတ္ကုိညစ္ႏြမ္းေစရုံသံကိေလသတရားအစုသာျဖစ္ေၾကာင္း စသည္႔ အႏုပုဗၺိကထာ(တရားေဟာစဥ္ခုနစ္မ်ိဳး)ကုိေဟာၾကားေတာ္မူျပီးမွ သစၥာေလးပါးတရားကုိေဟာၾကားေတာ္မူတာပါ ။ ဘာ႔ေၾကာင္႔အေရးၾကီးတဲ႔သစၥာတရားကုိတန္းမေဟာဘဲ တရားဦးနိဒါန္းခ်ီေနရပါသလဲဆုိေတာ႔
၁။ ကလႅ စိတၱ- တရားေတာ္ထဲ၌ ေျဖာင္႔မတ္တည္ၾကည္ျပီး ရုံစုိက္နာယူႏုိင္ျခင္း
၂။ မုဒု စိတၱ- စိတ္ထားႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႕ျခင္း
၃။ ၀ိနီ၀ရဏ စိတၱ-စိတ္သႏၱာန္မွာ နီ၀ရဏကင္းေနျခင္း
၄။ ဥဒဂၢ စိတၱ- သစၥာတရားသိျမင္နားလည္ဖုိ႔စိတ္အားထက္သန္လာျခင္း
၅။ ပသႏၷ စိတၱ- စိတ္ထားၾကည္လင္ေနျခင္းဆုိတဲ႔အဂၤါ(၅)ခ်က္နဲ႔ညီညႊတ္ေနမွ သစၥာတရားကုိထုိးထြင္းသိျမင္ႏုိင္မွာမုိ႔
(ႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔ျပီးျဖဴစင္ျမင္႔ျမတ္ေနျပီဆုိေတာ႔မွ ခက္ခဲနက္နဲတဲ႔သစၥာတရားမ်ားကုိသိျမင္ႏုိင္တာမုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ႔ ႏူးညံ႔တဲ႔စိတ္ထားသေဘာထားရွိမွတရားရမယ္ဆုိတာ ထင္ရွားလွပါတယ္။
အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိေတာ္ တိကနိပါတ္ ပံသုေဓာဝကသုတ္ေတာ္မွာလည္း ဘုရားရွင္က-
ေရႊဟာ အညစ္ေၾကးမ်ားနဲ႔ မာေၾကာက်ြတ္ဆပ္ေနရင္ ျပိဳးျပိဳးျပက္ျပက္အေရာင္တလက္လက္မေတာက္ပႏုိင္သလုိ၊
လုိသလုိလည္းပုံသြင္းလုိ႔လည္းမရႏုိင္ဘူး ။ဒီေတာ႔ လက္ေကာက္၊နားဆြဲစသည္႔လက္၀တ္ရတနာကုိ လုိသလုိပုံစံသြင္းျပဳလုပ္လုိတဲ႔ ပန္းတိမ္ပညာရွင္ဟာ ေရႊအစစ္ကုိ ေပ်ာ႔ေျပာင္းႏူူးညံ႔သြားေအာင္ လုိသလုိပုံသြင္းရေအာင္ မိုက္လုံထဲထည္႔ကာ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ မီးျဖင္႔မွုတ္ရပါလိမ္႔မယ္။ သုိ႔မွသာ မိမိလုိသလုိပုံသြင္းျပဳျပင္၍ရမွာျဖစ္တယ္။
ထုိ႔အတူေယာဂီ ရဟန္း၏စိတ္ကုိလည္း ႏူးညံ႕သိမ္ေမြ႔ျပီး တရားထူးရႏုိင္ေအာင္
(၁)ကာယဒုစ႐ိုက္ ဝစီဒုစ႐ိုက္ မေနာဒုစ႐ိုက္ဟူေသာ အၾကမ္းစား စိတ္အညစ္ေၾကး၊
(၂)ကာမ၀ိတက္ ဗ်ာပါဒ၀ိတက္ ၀ိဟိ ံသ၀ိတက္ဟူေသာ အလတ္စားအညစ္ေၾကး၊
(၃) ေဆြမ်ဳိးႏွင့္ စပ္ေသာ အၾကံ, ဇနပုဒ္ႏွင့္ စပ္ေသာအၾကံ, မထီမဲ့ျမင္ မျပဳေစလိုျခင္းႏွင့္စပ္ေသာ အၾကံဟူေသာ ညစ္ႏြမ္းေၾကာင္း အႏုစား အႏုစားအညစ္ေၾကးတုိ႔ကုိပယ္စြန္႔ျပီး ႏူးညံ႕သိမ္ေမြ႔သြားေအာင္ အားထုတ္ရမယ္ "..လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။
ဤမွ်ႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔သြားတာေတာင္ တရားႏွင့္စပ္ေသာ အၾကံ၀ိတက္နဲ႔တကြျဖစ္တဲ႔သမာဓိဟာ အျမင္႔ဆုံးစိတ္အဆင္႔မဟုတ္ေသးပါဘူး။ဒါ႔ေၾကာင္႔
အဘိညာဥ္သမာပတ္မ်ားရေအာင္ၾကိဳးစားအားထုတ္ရမယ္။အျမတ္ဆုံးသမာဓိကုိရရွိလွ်င္ကား အခ်ိန္ခါမေရြးအရဟတၱဖုိလ္ကုိလုိသည္႔အခ်ိန္
မ်က္ေမွာက္ျပဳစြမ္းႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္..လုိ႔ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
အထက္ပါေရႊပန္းတိမ္သည္လက္၀တ္ရတနာျပဳလုပ္ႏုိင္ရန္ ေရႊကုိႏူူးညံ႕ေအာင္ျပဳလုပ္ရပုံ
ဥပမာႏွင္႔စပ္ယွွဥ္ေဟာၾကားေတာ္မူေသာတရားေတာ္ကုိႏွလုံးထား၍၄င္း၊
ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူထားေသာသစၥာေလးပါးတရားေတာ္တုိ႔ကုိ ( မုဒု စိတၱ ) စိတ္ထားႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔မွသာ ထုိးထြင္းသိျမင္ႏုိင္ေသာေၾကာင္႔၄င္း။
ေမတၱာသုတ္ေတာ္လာ မုဒု-ႏူးညံ႔သိမ္ေမြ႔သူျဖစ္ေအာင္ျပဳလုပ္အားထုတ္ရမည္ဟု ေဟာၾကားထားေတာ္မူခ်က္ႏွင္႔အညီ စိတ္ထားႏူူးညံ႔သိမ္ေမြ႔သည္႔ သူေတာ္စင္သူေတာ္ေကာင္းမ်ားျဖစ္ေအာင္ၾကိဳးစားႏုိင္ၾကပါေစေၾကာင္း
တုိက္တြန္းလုိက္ရပါတယ္။ (ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါဦးမည္)
ေမတၱာမ်ားစြာျဖင္႔- လကၤာအရွင္(မုံရြာ)
No comments:
Post a Comment