
* မာန္(၉)မ်ိဳး*
ေလာကမွာ အေျခခံလူတန္းစားမ်ား၊ အလယ္အလတ္တန္းစားနဲ႔ အထက္တန္းလႊာဆုိျပီး(၃)မ်ိဳးသုံးစားရွိၾကျပီး
ဘယ္အလႊာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ မိမိထက္ရာထူးဂုဏ္သိန္ စည္းစိမ္ဥစၥာအားျဖင္႔ျမင္႔ျမတ္တဲ႔သူေတြကုိ
ေတြ႕ျပန္ေတာ႔လည္း “အုိကြာ ငါတုိ႔ကသူတုိ႔ေလာက္ေလာဘမရွိလုိ႔ ဒီအဆင္႔တင္ေက်နပ္ေနတာပါ။ သူခ်မ္းသာၾကြယ္၀တာက သူ႔အတြက္ပဲ ကုိယ္႔အတြက္ဘာအက်ိဳးရွိတာမွတ္လုိ႔၊ ေလာကမွာကုိယ္လုပ္မွကုိယ္စားရတဲ႔ဟာကုိ အထင္မၾကီးပါဘူး”ဆုိျပီးျဖစ္တတ္တဲ႔ ေအာက္ကလူရဲ႕
ဟီနမာန္။
အဆင္႔အတန္းတူသူေတြကုိေတြ႔ေတာ႔လည္း “အုိကြယ္ ဇီးကြက္ေလာက္ေတာ႔ ငွက္တုိင္းလွပါရဲ႕၊သူ႔အဆင္႔တန္းေလာက္ေတာ႔ငါမွာလည္းရွိတယ္။ငါလည္းၾကိဳးစားရင္ရပါတယ္”ဆုိျပီး အေလွ်ာ႔မေပးခ်င္တဲ႔ အဆင္႔တန္းတူသူရဲ႕ သဒိသမာန္ ။
မိမိထက္ေအာက္က်တဲ႔သူကုိေတြ႔လွ်င္ တုိ႔နဲ႔က အဆင္႔တန္းခ်င္းတူတာမဟုတ္ဘူးဆုိျပီး
အဖက္မလုပ္ခ်င္တဲ႔ အထက္ကလူရဲ႕ ေသယ်မာန္ ဆုိျပီး သုံးမ်ိဳးသုံးစားစီရွိေတာ႔ အားလုံး မာန္(၉)မ်ိဳးထိရွိပါတယ္။
ထုိမာန္ကုိးမ်ိဳးတုိ႔တြင္ ဟီနဆုိတဲ႔ အေျခခံလူတန္းစားေတြရဲ႕ဟီနမာန္မ်ိဳး ၊အဆင္႔တန္းတူသူသဒိသပုဂၢိဳမ်ားရဲ႕ သဒိသမာန္မ်ိဳးနဲ႔ အထက္တန္းစားေသယ်ပုဂၢဳိလ္မ်ားရဲ႕ ေသယ်မာန္မ်ိဳးကေတာ႔ ရဟႏၱာျဖစ္မွသာ ပယ္ခြါႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။အဲဒီမာန္မ်ိဳးကုိေတာ႔ သဘာ၀က်တဲ႔မာန္မုိ႔ ယထာ၀မာန္လုိ႔ေခၚပါသတဲ႔။
က်န္မာန္ႏွစ္မ်ိဳးကေတာ႔ မသင္႔ေသာအားျဖင္႔ႏွလုံးသြင္းျပီးျဖစ္ေပၚလာလုိ႔ အယထာ၀မာန္လုိ႔ေခၚျပီး ေသာတာပတၱိမဂ္ညာဏ္ရစဥ္ထဲက ပယ္ခြါႏုိင္ျပီးျဖစ္ပါတယ္။
…………………………………..
ေမတၱာသုတၱာန္လာ ကရဏီယမတၳကုသေလန ဂါထာမွာပါတဲ႔ အနတိမာနီ’ ဆုိတာကေတာ႔ အယထာ၀မာန္လုိ႔ေခၚတဲ႔ လြန္ကဲျမင္႔ေမာက္တဲ႔မာန္မာနမ်ိဳး မရွိတဲ႔သူ ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ဆုိလုိတာပါ။
အဲဒီမာန္မာနျဖစ္ေပၚလာရတာကေတာ႔ ျမင္႔ျမတ္တဲ႔ေတာ္၀င္အမ်ိဳးအႏြယ္မွာေမြးဖြားလာျခင္း၊အနာေရာဂါမရွိျခင္း၊
ငယ္ရြယ္ႏုပ်ိဳျခင္းအသက္ရွည္ျခင္း၊လာဘ္လာဘေပါမ်ားျခင္း၊ခ်ီးေျမွာက္ေကာ္ေရာ္ ပူေဇာ္ၾကျခင္း၊
သူတစ္ပါးတုိ႔ကရုိေသေလးစားျခင္း၊အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ရာထူးၾကီးၾကီးေတြကုိယူျပီးေခါင္းေဆာင္လုပ္ေနရျခင္း၊ေျခြရံသင္းပင္းမ်ားျခင္း၊
ပစၥည္းဥစၥာခ်မ္းသာျခင္း၊အဆင္းလွျခင္း၊အၾကားအျမင္ဗဟုသုတမ်ားျခင္းစတဲ႔အေျခေနေတြမွာ မွန္ကန္စြာႏွလုံးမသြင္းႏုိင္ၾကလုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
*မာန္သုံးမ်ိဳး*
မွန္ကန္စြာႏွလုံးမသြင္းႏုိင္ၾကလုိ႔ မာန္မာနျဖစ္ၾကရပုံကုိ အဂၤုတၱိဳရ္ တိကနိပါတ္ သုခုမာလသုတ္ေတာ္မွာ ဘုရားရွင္က
(၁)ပ်ဳိျမစ္ႏုနယ္ငယ္ရြယ္သူမ်ားကလည္း ငယ္ဂုဏ္အေပၚမွာမာန္တက္ေလ႔ရိွၾကေၾကာင္း
(၂)က်န္းမာသူမ်ားကလည္း မိမိအနာေရာဂါကင္းျခင္းအေပၚဂုဏ္ယူကာ ေရာဂါကင္းျခင္းအေပၚဂုဏ္ယူ၀င္႔ၾကြားကာ
ေရာဂါသယ္မ်ားအေပၚမာန္မာနတက္လွ်က္အဖက္ပင္မလုပ္မျပဳစုခ်င္ၾကေၾကာင္း
(၃)အသက္အရြယ္ၾကီး၍ အေတြ႕အၾကဳံမ်ားသူမ်ားကလည္း လူငယ္ေလးမ်ားကုိသုံးစားမရသူမ်ားအျဖစ္ရွုျမင္ကာ မိမိုတုိ႔အသက္အရြယ္အရ အေတြ႕အၾကံဳနဲ႔အေတြးအၾကံမ်ားရင္႔က်က္မွန္ကန္ျပီး ခံႏုိင္ရည္ရွိမွဳအေပၚမွာ
မာန္တက္ေလ႔ရွိၾကေၾကာင္း။
ဒီမာနေတြေၾကာင္႔ပဲ အသက္ၾကီးရြယ္အုိမ်ားနဲ႔မ်ိဳးဆက္သစ္တုိ႔အၾကား၊က်န္းမာသူအိမ္သူအိမ္သားမ်ားနဲ႔ မက်န္းမမာဒုကၡိတမ်ားအၾကားမွာအဆင္မေျပမွုမ်ားလည္းျဖစ္လာၾကရေၾကာင္း။ထုိမာန္မာနကုိအေျခခံကာ
မေျပာသင္႔သည္မ်ားေျပာမလုပ္သင္႔သည္မ်ားလုပ္မိတတ္ၾကကာ ငရဲသုိ႔က်သြားရေၾကာင္း
*မာန္မာနေၾကာင္႔ လူ၀တ္လဲၾကျခင္း*
အသက္အရြယ္ငယ္ရြယ္ေသးေသာရဟန္းမ်ားကလည္း လူ႔ဘ၀မွာငါလုပ္ကုိင္စားေသာက္ႏုိင္စြမ္းရွိတယ္ ငယ္ရြယ္သူအတြက္အနာဂတ္တံခါးၾကီးကုိဆြဲဖြင္႔ခြင္႔ရွိပါေသးတယ္ဟုဆုိကာ ငယ္မာန္တက္ကာလူထြက္သြားတတ္ၾကေၾကာင္း
က်န္းမာတဲ႔ရဟန္းမ်ားကလည္း ငါက်န္းမာတယ္ လူ႔ေလာကမွာ ဘယ္အလုပ္မဆုိငါလုပ္စားလုိ႔ရပါတယ္ဟု ေရာဂါကင္းျခင္းအေပၚမာန္တက္ကာလူထြက္ေလ႔ရွိၾကျပန္ေၾကာင္း၊
ရဟန္းဘ၀အမ်ားသူငါဆရာအျဖစ္နဲ႔အေနၾကာလာၾကျပန္ေတာ႔ လူအမ်ားနဲ႔ဆက္ဆံလူ႔အေတြးလူ႔အၾကံအေပၚ
အထာညက္လာသူမ်ားကလည္း ငါလုိတတ္သိနားလည္သူ တစ္ေယာက္အဖုိ႔လူ႔ထြက္လွ်င္လည္း အသုံးျပဳၾကမွာမလြဲဘူး ဟုဆုိကာ အသက္ရွည္မွုနဲ႔ဆက္စပ္ျပီးမာန္မာနေထာင္လႊားကာလူထြက္သြားၾကျပန္ေၾကာင္း။
*မာန္ပယ္ႏုိင္ေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္း *
ထုိ႔ေၾကာင္႔ ငယ္ရြယ္သူမ်ားကလည္း မိမိရဲ႕ ႏုပ်ဳိငယ္ရြယ္မွဳအေပၚမွာ မာန္မာနေထာင္လႊားမွဳမျဖစ္ေစရန္ အုိျခင္းသေဘာတရားကုိ ဆင္ျခင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
က်န္းမာသူမ်ားကလည္း မိမိရဲ႕ေရာဂါကင္းျခင္းကို စဲြ၍ မာန္တက္မွဳမျဖစ္ေစရန္ နာျခင္းသေဘာကုိဆင္ျခင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း
အသက္အရြယ္ၾကီးရင္႔သူမ်ားကလည္း အသက္ရွည္စြာေနရျခင္းအေပၚမွာ မာန္မာနေထာင္လႊားမွဳမျဖစ္ေစရန္ ေသျခင္းသေဘာကုိဆင္ျခင္ေပးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း
ေသျခင္းတရားသေဘာကုိ ဆင္ျခင္ႏွလုံးသြင္းရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း
မာန္မာနရဲ႕အျပစ္မ်ားကုိေဟာၾကားျပီး ။အျပစ္ကုိေထာက္ျပရုံသာမဟုတ္ဘဲ ပယ္ခြါႏုိင္ဖုိ႕ ႏွလုံးသြင္းရမယ္႔နည္းလမ္းကုိပါ တပါတည္းေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
ဒီေလာက္ဆုိ ယင္းမာန္မာနတရားေတြဟာ တရားဆုိးမ်ားျဖစ္ျပီး ဘယ္ေလာက္ထိ ဒုကၡေပးႏုိင္စြမ္းရွိတယ္ဆုိတာသေဘာေပါက္က်မွာပါ။
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ဒီမာနတရားက သာမန္လူမွဳဆက္ဆံေရးစိးပြားေရးနယ္ပယ္မ်ားမွာသာဒုကၡေပးသည္မဟုတ္ေသးပဲ တရားဘာ၀နာပြားမ်ားအားထုတ္သူမ်ားကုိပင္လွ်င္ လမ္းမွားေအာင္လုိက္လံေႏွာက္ယွက္ေလ႔ရွိတဲ႔ အႏၱရာယ္ေကာင္ၾကီးလုိ႔ပဲ ဆုိရမွာပါပဲ။
*တရားအားထုတ္ရာ၌လုိက္လံေႏွာက္ယွက္ေနတဲ႔အဓိမာန*
ဘုရားရွင္အလြန္ပင္အေရးေပးေျမွာက္စားေတာ္မူခဲ႔တဲ႔ ဓုတင္ေဆာင္မဟာသာ၀ကၾကီး အရွင္မဟာကႆပဟာ ရံဖန္ရံခါဘုရားရွင္ကုိဖူးေျမာ္ဖုိ႔ရန္ သီတင္းသုံးရာျမိဳ႕ေတာ္သုိ႔ၾကြလာတတ္ရာ။
တစ္ေန႔ ရာဇျဂိဳဟ္ေ၀ဠဳ၀န္သုိ႔ ဘုရားရွင္အားအဖူးေျမွာ္ၾကြေရာက္လာစဥ္ ရဟန္အမ်ားကတရားေဟာေတာ္မူပါရန္ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္၍ အဓိမာနနဲ႔ပတ္သက္တဲ႔တရားတစ္ပုဒ္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။ အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္၊ဒသကနိပါတ္၊ အဓိမာနသုတ္မွာလာရွိပါတယ္။
ထုိအရွင္မဟာကႆပေထရ္ၾကီးက
ငါ့သွ်င္တို႔ မိမိကုိယ္ကုိယ္ ရဟန္းကိစၥျပီးျပီး အရဟတၱဖုိ္လ္ျဖင္႔နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိင္ျပီဟု ၀န္ခံေျပာဆုိေနတဲ႔ရဟန္းတစ္ပါးကုိ အမွန္တကယ္တရားထူးရမရ စစ္ေဆးေမးျမန္းၾကတဲ႔အခါ
မိမိကုိယ္ကုိလြဲမွားစြာအထင္ၾကီးမွု အဓိမာနေၾကာင္႔သာေျပာဆုိေနတာလား၊
သုိ႔တည္းမဟုတ္ အမွန္အကုန္ပင္ကိေလသာကုန္ခန္းရဟႏၱာျဖစ္ျပီလားဆုိတာကုိ ေအာက္ပါအခ်က္(၁၀)ခ်က္တုိ႔ျဖင္႔ ေထာက္ဆသိႏုိင္ပါတယ္။
(၁)အဘိဇၥ်ာဆုိတဲ႔ သူတစ္ပါးစည္းစိမ္ကုိမတရားသျဖင္႔လုိခ်င္တပ္မက္ျခင္း
(၂)ေဒါသၾကီးျခင္း
(၃)ထိနမိဒၶမ်ားျခင္း
(၄)စိတ္ပ်ံ႕လြန္႕ျပီးသမာဓိမရွိျခင္း
(၅) ေတြေ၀မွဳမ်ားျပီး ကုိယ္ပုိင္ညာဏ္နဲ႔မဆုံးျဖတ္ႏုိင္ျခင္း
(၆) လူမွဳကိစၥမ်ား မ်ားစြာလုပ္ေဆာင္ေနျခင္း
(၇)အလႅာပသလႅပစကားေျပာဆုိျခင္းျဖင္႔အခ်ိန္ျဖဳန္းေနျခင္း
(၈)အအိပ္အေနမ်ားျခင္း
(၉)ဆိတ္ျငိမ္ရာအရပ္ ခ်ဥ္းကပ္ေလ႔မရွိပဲ တပည္႔တပမ္းၾကားမွာပဲ တရုန္းရန္းႏွင္႔ေမြ႕ေလွ်ာ္ေနျခင္း
(၁၀)က်င္႔ၾကံအားထုတ္မွဳလည္းမျပီးဆုံးေသး၊သိစရာမ်ားကုိလည္းကုန္စင္ေအာင္မသိမျမင္ႏုိင္ေသးဘဲ လမ္းခုလတ္၌ရပ္တန္႔ျပီးဆုံးျခင္း
ဒီအေၾကာင္းဆယ္ခ်က္ကုိေတြ႔ရွိရလွ်င္ ထုိသူ၏ တရားထူးကုိသိျမင္ကာ အရဟတၱဖုိလ္ျဖင္႔ နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းမျဖစ္ႏုိင္၊ မိမိကုိယ္ကုိ စိတ္ၾကီး၀င္အထင္ၾကီးကာ ထင္မိထင္ရာ ေျပာဆုိေနျခင္းမ်ိဳးတည္း..ဟု
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
ထုိ႔ေၾကာင္႔ ထုိမာနတရား၏တရားဘာ၀နာက်ိဳးစားအားထုတ္ေနသူမ်ားကုိပါ စိတ္ၾကီး၀င္ေစလွ်က္နိဗၺာန္လမ္းတံခါးကုိပိတ္ဆုိ႔ထားတတ္ေၾကာင္းမွတ္သားရမွာျဖစ္ပါတယ္။
*မာနေၾကာင္႔ ေရွ႕ဆက္မရသူ*
အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ျမတ္ဟာေသာတာပန္ျဖစ္ျပီး ဒိဗၺစကၡဳအဘိညာဥ္နဲ႔လည္းတစ္ေလာကလုံးကုိရွင္းလင္းစြာျမင္ရတယ္။ ဒီတင္တယ္ဟုတ္တဲ႔ငါပါလားလုိ႔ ...မာနေလးမသိမသာျဖစ္လာပါသတဲ႔၊
ဒီမာနကေရွ႕က ကာဆီးထားေတာ႔ ေရွ႔ဆက္သြားလုိ႔မရေတာ႔ဘူး။
ဒီတင္ဘာ႔ေၾကာင္႔ေရွ႕ဆက္ရွုလုိ႔ရမွရပါ႔မလားလုိ႔ စုိးရိမ္ပူပန္မွဳသေဘာလည္းျဖစ္လာျပန္တာေပါ႔။
ခရီးတစ္ခုကုိထင္သေလာက္ေလွ်ာက္လုိ႔မရေတာ႔စိတ္ကလည္းအာရုံတစ္ခုထဲမွာထားမရပဲ အေတြးေတြ၀င္ကာဥဒၶစၥေတြျဖစ္လာတယ္။
ဒီတင္ေရွ႕ဆက္တရားအားထုတ္လည္း အသိညာဏ္ကတက္မလာေတာ႔ဘူး။
စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ျဖစ္ျပီး အရွင္သာရိပုတၱရာကုိသြားေလွ်ာက္ထားလုိက္ေတာ႔မွ
“အရွင္ဘုရားစိတ္ထဲမွာ မာန၊ကုကၠဳစၥနဲ႔ဥဒၶစၥတရားသုံးခုက ပိတ္ဆုိ႔ကာဆီးထားလုိ႔နိဗၺာန္ကုိမျမင္ႏုိင္တာပါ။
‘တယ္ဟုတ္တဲ႔ငါပါလား တစ္ေလာကလုံးေတာင္ျမင္ႏုိင္ျပီဆုိ’ တာမာနသေဘာပဲ။
လမ္းမွန္ေပမယ္႔ အဲဒီမာနကေရွ႕သြားမယ္႔လမ္းပိတ္လုိ႔သြားမရတာကုိ မိမိေလွ်ာက္ေနတဲ႔လမ္းအေပၚမွာ
ဘယ္ေနရာမွားသြားပါလိမ္႔လုိ႔ ပူပန္မွဳကုကၠဳစၥနဲ႔ စိတ္ပ်ံ႕လြင္႔မွဳဥဒၶစၥေတြျဖစ္လာတယ္။
ျမဴမွဳံသဲမွဳံဟာ ၾကမ္းတမ္းတဲ႔လက္မနဲ႔လက္ညွိးၾကား မွာထည္႔ျပီးပြတ္ေခ်ၾကည္႔လုိ႔ဘာမွမျဖစ္ဘူး။
ဒါေပမယ္႔ႏူးညံ႕တဲ႔မ်က္ေစ႔ထဲထည္႔လုိက္ရင္ေတာ႔ မခံမရပ္ႏုိင္ေအာင္စပ္သလုိပဲ
ဒီတရားသုံးပါးကစိတ္တြင္းမွာပဲျဖစ္ေပၚေနတဲ႔အကုသုိလ္အႏုစားေလးေတြဆုိေပမယ္႔ တကယ္သိမ္ေမြ႔ႏူးညံ႕တဲ႕ တရားဓမၼလမ္းေပၚေလွ်ာက္ေနသူေယာဂီပုဂၢိဳလ္အတြက္ကေတာ႔ဧရာမရန္သူၾကီးမ်ားျဖစ္ၾကတယ္။ ဒီတရားသုံးပါးကုိစိတ္ထဲကပယ္ခြါႏုိင္မွ ေရွ႕ဆက္အားထုတ္လုိ႔ရပါလိမ္႔မယ္”လုိ႔ ျပန္ျပီး လမ္းတည္႔ေပးလိုက္ရပါတယ္..တဲ႔ ၊
ဒီမာနဆုိတဲ႔ျမဴမွဳံကုိ ညာဏ္မ်က္စီကပယ္ထုတ္လုိက္မွ နိဗၺာနသႏၱိသုခဓာတ္ၾကီးကုိ
ညာဏ္မ်က္စိနဲ႔ျမင္ခြင္႔ရေတာ႔တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ကဲဒီေလာက္ဆုိ မာနဆုိတာ ေလာကီဖက္မွာလည္း ဆုံးရွုံးပ်က္စီးမွဳမ်ားစြာျဖစ္ေစႏုိင္သလုိ ေလာကုတၱရာဖက္မွာလည္း
နိဗၺာန္တံခါးကုိပါပိတ္ဆုိ႔ကာဆီးထားတတ္တဲ႔တရားျဖစ္တယ္ဆုိတာ သေဘာေပါက္ေလာက္ပါျပီ။
ဘုရားရွင္ေမတၱာသုတ္မွာေဟာေတာ္မူခဲ႔တဲ႔ အနတိမာနီဆုိတဲ႔အတုိင္း
မာန္မာနကုိခ၀ါခ်ထားႏုိင္သူမ်ားျဖစ္ၾကပါေစ
လကၤာအရွင္-မုံရြာ
No comments:
Post a Comment