တေလာက တကာၾကီးတစ္ဦးမွ ေမးၿမန္းလာသည္ “အရွင္ဘုရား အခုေခာတ္မွာ တရားရိပ္သာေတြလည္း ေတာ္ေတာ္ေပါတယ္ဘုရား၊ နည္းေတြကလည္း စုံလွတယ္ ။လူေတြကလည္း ရိပ္သာသြားအားထုတ္လုိက္ၾက ၿပန္လာလုိက္ၾကနဲ႔ တပည္႔ေတာ္အထင္ေတာ႔ ရိပ္သာကၿပန္လာလည္း ေအာ္ၿမဲ ဟစ္ၿမဲ ေဒါသထြက္ၿမဲပဲ တရားလည္းမရၾကပါဘူးလုိ႔ၿမင္ပါတယ္ အရွင္ဘုရားေကာ ဘယ္လုိၿမင္ပါသလဲ”တဲ႔၊
ဟ တကာေတာ္ရဲ႔ အဲလုိမထင္ရဘူး အတြင္းအဇၥ်တၱသႏၱာန္မွာ တရားမည္မွ်ကိန္းလာၿပီး သူ႔ရဲ႔အကုသုိလ္မ်ား မည္မွ်ပါးသြားၿပီဆုိတာကုိ မည္သူမွ် တုိင္းတာမွန္းဆလုိ႔မရပါဘူး ။ ဒါေပမယ္႔ ရိ္ပ္သာမ၀င္ခင္နဲ႔ တရားရိပ္သာကၿပန္လာၿပီးဟာ ဘ၀သစ္တခုကုိေၿပာင္းလဲသြားသကဲ႔သုိ႔ ထူးၿခားသြားတာကုိေတြ႔ရပါလိမ္႔မယ္ ။
ဦးဇင္းကုိယ္ေတြ႔တစ္ခု သတိထားမိတာကေတာ႔ တရားရိပ္သာကထြက္လာတဲ႔အခ်ိန္ကစၿပီး ကုိယ္႔စိတ္ကုိစစ္တတ္လာတာေတာ႔အမွန္ပဲ ။အရင္ကဆုိ ေပ်ာ္စရာ စိတ္ပ်က္စရာ ေဒါသထြက္စရာအားလုံးအထိန္းကြတ္မရွိဘူးဗ် ရိပ္သာမွာ တရားအားထုတ္ၿပီးတဲ႔ေနာက္ပုိင္းမွာ စိတ္ကုိေစာင္႔ၾကည္႔တတ္လာတယ္ ။ အထူးသၿဖင္႔ ေလာဘအားၾကီးလာရင္ ေဒါသအားၾကီးလာရင္ ထိတ္႔လန္႔တုန္လွုပ္မွုေတြနဲ႔ ယင္းစိတ္အစဥ္ကုိ အလွ်င္ၿမန္ပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားလာတာေတြ႔ရတယ္ ။ ေလာဘၿဖစ္ၿဖစ္မွန္းသိေနတယ္ ။ေဒါသၿဖစ္ၿဖစ္မွန္းသိေနတယ္ဗ် ။အၿပင္ပန္းကၾကည္႔ရင္ သာမညပဲ ဘာမွအက်ိဳးမထူးသေယာင္ ။ဒါေပမယ္႔ ယင္းေလာဘ ေဒါသ ေနာက္မွ သတိတရားကအၿမဲေစာင္႔ၾကည္႔ေနတာေတြ႔ရပါတယ္ ။
ဒါ႔ေၾကာင္႔ၿမတ္ဗုဒၶက တရားပြားမ်ားအားထုတ္သူတုိ႔အတြက္ အားတက္စရာ ဥပမာတခ်ိဳ႔ေပးခဲ႔ပါတယ္ လက္သမားရဲ႔ပဲခြပ္ရုိးနဲ႔ဥပမာေပးၿပီးလက္သမား၏ေသာ္လည္းေကာင္း၊လက္သမားတပည့္၏ေသာ္လည္းေကာင္း ပဲခြပ္႐ိုး၌ လက္ေခ်ာင္းရာတို႔သည္ ထင္ကုန္၏၊ လက္မရာသည္ ထင္၏၊ ထိုလက္သမားအား''ယေန႔ ငါ၏ ပဲခြပ္႐ိုးသည္ ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏၊ ယမန္ေန႔ကမူကား ဤမွ်အထိကုန္ခဲ့၏၊ အျခားေန႔ကမူကား ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏''ဟု သိေသာ ဉာဏ္သည္ မျဖစ္ေပ၊ စင္စစ္မူကား ထိုလက္သမားအားကုန္ၿပီးေသာ ပဲခြပ္႐ိုး၌ ''ကုန္ၿပီ''ဟူ၍သာလွ်င္ အသိဉာဏ္ ျဖစ္၏၊ လုိ႔ မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္ ဒီေတာ႔ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္ရင္ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္သေလာက္ အက်ိဳးရွိပါတယ္။
ဦးဇင္းရြာကုိၿပန္ေရာက္တုိင္း ေဒၚသန္းရင္ဆုိတဲ႔ ရိပ္သာေတြ တရားစခန္းေတြမွာ အၿမဲတရာလုိက္ထုိင္ေလ႔ရွိတဲ႔ ေယာဂီၾကီးကလာလာၿပီး သူ၀င္ခဲ႔တဲ႔တရားစခန္းေတြ စီကာပတ္ကုံးေလ်ာက္ထားေလ႔ရွိတယ္ ။ တရားဓမၼမ်ားေဆြးေႏြးေလ႔ရွိတယ္။ မိမိကလည္း တရားဓမၼရွုပြားပုံေတြ ေတြ႔ၾကဳံတတ္တဲ႔ အဓိမာနေတြ အခက္ခဲေတြ ေယာဂီမ်ား ထားရွိရမည္႔စိတ္ထား က်င္႔သုံးပြားမ်ားရမည္႔တရားစတာေတြကုိ ကိစၥမမ်ား စကားနည္းေစ စသည္ၿဖင္႔ ရွင္းၿပေပးတာေပါ႔ ။
အဲဒီတကာမၾကီးၿပန္သြားေတာ႔ ခမည္းေတာ္ၾကီးက အရွင္ဘုရား မရွင္းတာတစ္ခုေလာက္ေလွ်ာက္ထားခ်င္လုိ႔ပါ ။ အဲဒီတကာမၾကီး ေဒၚသန္းရင္ဆုိတာ တရားရိပ္သာေတြလည္း၀င္တယ္ဘုရား ၊ရိပ္သာကထြက္လာရင္ သူ႔သမီးေတြေမြးထားတဲ႔ ၀က္ေတြကုိ အစာေၾကြးေနတာဘုရား ။တရားမေပါက္ေသးလုိ႔ သားတုိးေမြးၿမဴေရးကုိမစြန္႔ေသးတာလားလုိ႔ေတြးေနတာပါ ။
အင္း ခမည္းေတာ္ၾကီးကလည္း တရားေရာဂီဆုိရင္ ရဟႏၱာၾကီးေတြေလာက္ တရားထူးေတြလက္ဆုပ္လက္ကုိင္ထုတ္ၿပႏုိင္မွ ယုံၾကည္မယ္႔ပုံပဲ အဲလုိမဟုတ္ေသးဘူးဗ် ။ သူက သမီးသမက္ေတြအိမ္မွာ မွီခုိကပ္ရပ္ေနထုိင္ရတာပါ ။တရားအားထုတ္ၿဖစ္တယ္ ခဏခဏရိပ္သာသြားတယ္ဆုိတာကလည္း မိသားစုတြင္းမွာ စိတ္ဆင္းရဲမွဳေတြ အဆင္မေၿပမွဳေတြနဲ႔ ေသာကႏွိပ္စက္လုိ႔ ေအးခ်မ္းတဲ႔တရားစခန္းေတြ ရိပ္သာေတြမွာ သြားေရာက္အားထုတ္ခဲ႔တာပါ ။အရင္ကဆုိ အာနာပါနဆုိိတာဘာ လုိ႔မသိခဲ႔ရွာပါဘူး ။သူအခုမထူးၿခားေသးဘူးပဲထား ခမည္းေတာ္ၾကီးရဲ႔ ၀ိပႆနာကုိ အၿမဲမၿပတ္ပြားမ်ားေနတဲ႔ ေယာဂီတစ္ေယာက္ဟာ ေနာက္ဆုံးထြက္သက္အထိ တရားထူးရႏုိင္ခြင္႔ရွိပါတယ္ ။ေသၿခင္းအဆုံးရွိတဲ႔ ဒုကၡေ၀ဒနာကုိ မိမိရွုမွတ္ေနၾက တရားဘာ၀နာကုိလကၡဏာေရးသုံးတန္တင္ရွုပြားလုိက္လုိ႔ သမသီသီရဟႏၱာဆုိၿပီး အသက္လည္းထြက္ တရားထူးလည္းရသြားတာေတြလည္း သာသနာမွာ အမ်ားပါပဲ ။ေနာက္ၿပီး ကိေလသာဆုိတာက ဒီေန႔ဘယ္ေလာက္ကုန္သြားၿပီ မေန႔ကဘယ္ေလာက္ကုန္ခဲ႔ၿပီလုိ႔ သတ္မွတ္ဖုိ႔မၿဖစ္ႏုိင္ေပမယ္႔ လက္သမားရဲ႔ပဲခြတ္ေလး ခါးသိ္မ္လာသလုိ ပါးပါးလာတယ္လုိ႔ ဘုရားကုိယ္ေတာ္တုိငိ္ေဟာထားေတာ္မူခဲ႔တယ္ ။ ေနာက္ၿပီး အကုသုိလ္ၿဖစ္တာခ်င္းတူရင္ေတာင္ သတိလက္လြတ္ အကုသုိလ္ၿဖစ္တာနဲ႔ သတိထိန္းခ်ဳပ္မွဳေအာက္က ေဒါသတရားဟာ အလြန္ကြာၿခားပါတယ္ ။ အဲဒီတကာမၾကီး၀က္ေတြအစာေၾကြးရတယ္ဆုိတာက သမီးေတြနဲ႔ေနတာ သမက္ကအရက္သမား ဒီမိသားစုကုိ မွီခုိကပ္ရပ္ေနရင္ေတာ႔ သမီးသမက္ေတြအၿမင္ၾကည္ေအာင္ေတာ႔ တတ္ႏုိင္တဲ႔အလုပ္ေလးလုပ္ေပးမွ ထမင္းေက်ြးၾကပါလိမ္႔မယ္ ။ ေနာက္ၿပီး ဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကလည္း လင္ကမုဆုိး မယားကေသာတာပန္ဆုိတာေတာင္ရွိခဲ႔ပါတယ္ ။ ၀က္ကုိအစာေက်ြးတဲ႔သူကေတာ႔ ဘာပဲၿဖစ္ၿဖစ္စိတ္ထားတတ္ရင္ ကုသုိလ္ပင္ၿဖစ္ပါလိမ္႔ဦးမယ္လုိ႔ ရွင္းၿပခဲ႔ရပါတယ္ ။
ေၿပာၿဖစ္ခဲ႔တာေတြကေတာ႔ အမ်ားၾကီးေပါ႔ ဒါေပမယ္႔ ဒီေလာက္တင္ပဲ ေၿပာၿပပါရေစေတာ႔ ။ဆုိလုိခ်င္တာက ဘာ၀နာအလုပ္ ပြားမ်ားအားထုတ္ရမွာက မိမိအလုပ္ပါပဲ အခ်ိန္တန္ေတာ႔ ဘာ၀နာအက်ိဳးကုိ ခံစားသုံးေဆာင္ခြင္႔ရလိမ္႔မယ္လုိ႔ ဆုိလုိခ်င္တာပါပဲ ။ ယင္းလ က္သမားရဲ႔ ပဲခြတ္ဥပမာထားေဟာၾကားခဲ႔ပုံေတြကုိပါ ဓမၼမာမက သူေတာ္စဥ္မ်ားအတြက္ ပါဠိေတာ္မ်ားမွ ရွာေဖြတင္ၿပေပးလုိက္ပါတယ္ ။
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ရဟန္းတို႔ ပြါးမ်ားမႈ 'ဘာဝနာ' ကို အားမထုတ္ဘဲ ေနေသာ ရဟန္းအား ''ငါ၏ စိတ္သည္ (တဏွာဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အာ႐ံုကို) မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွ လြတ္ပါမူကား့ေကာင္းေလစြ''ဟု ဤသို႔ လိုခ်င္ေတာင့္တမႈျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္ (တဏွာ ဒိ႒ိတို႔ျဖင့္တစ္စံုတစ္ခုေသာ အာ႐ံုကို) မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွ မလြတ္ႏိုင္ေခ်။
ထိုသို႔ မလြတ္ႏိုင္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း၊ ထိုတရားကို ပြါးမ်ားမႈ မရွိေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုအပ္၏။
အဘယ္တရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈ မရွိေသာေၾကာင့္နည္းဟူမူ -
(၁)သတိတည္းဟူေသာ တည္ရာ 'သတိပ႒ာန္' ေလးပါး။
(၂)ေကာင္းစြာ အားထုတ္မႈ'သမၼပၸဓာန္' ေလးပါး။
(၃)ျပည့္စံုမႈ အေၾကာင္း 'ဣဒၶိပါဒ္' ေလးပါး။
(၄)အစိုးရမႈ 'ဣေႁႏၵ' ငါးပါး။
(၅)မတုန္လႈပ္မႈ 'ဗိုလ္' ငါးပါး။
(၆)သိျခင္းအေၾကာင္း 'ေဗာဇၩင္' ခုနစ္ပါး။
(၇)ျမတ္ေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ မဂ္ (ဤတရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈ မရွိေသာေၾကာင့္ပင္တည္း)။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ၾကက္မ၌ ရွစ္လံုး ဆယ္လံုး တစ္ဆယ့္ႏွစ္လံုးကုန္ေသာ ဥတို႔သည္ရွိကုန္ရာ၏၊ ထို (ဥ) တို႔ကို ၾကက္မသည္ ေကာင္းစြာ မဝပ္အပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာအေငြ႕ကို မေပးအပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ (ၾကက္နံ႔ကို) မထံုေစအပ္ကုန္သည္ရွိေသာ္ထိုၾကက္မအား ''ငါ၏ ၾကက္ငယ္တို႔သည္ ေျခသည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္သည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ဥခြံကို ေဖာက္ခြဲၿပီးလွ်င္ ခ်မ္းသာစြာ ေပါက္ဖြားပါမူကား ေကာင္းေလစြ''ဟု ဤသို႔လိုခ်င္ေတာင့္တမႈ ျဖစ္ပါေသာ္လည္း ထိုၾကက္ငယ္တို႔သည္ ေျခသည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္သည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ဥခြံကို ေဖာက္ခြဲၿပီးလွ်င္ ခ်မ္းသာစြာ ေပါက္ဖြားရန္မထိုက္သည္သာလွ်င္တည္း။
ထိုသို႔ မထိုက္ျခင္းသည္ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ၾကက္မသည္ (မိမိ၏) ဥတို႔ကို ေကာင္းစြာ မဝပ္အပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ အေငြ႕ကိုမေပးအပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ ၾကက္နံ႔ကို မထံုေစအပ္ကုန္ေသာေၾကာင့္တည္း။
ရဟန္းတို႔ ပြါးမ်ားမႈ 'ဘာဝနာ' ကို အားထုတ္လ်က္ ေနေသာ ရဟန္းအား ''ငါ၏ စိတ္သည္ (တဏွာဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အာ႐ံုကို) မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွ လြတ္ပါမူကားေကာင္းေလစြ''ဟု ဤ
သို႔ လိုခ်င္ေတာင့္တမႈ မျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္ မစြဲလမ္းမူ၍အာသေဝါတရားတို႔မွ လြတ္၏။ ထိုသို႔ လြတ္ျခင္းသည္ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္နည္း၊ ထိုတရားတို႔ကို့ပြါးမ်ားမႈရွိေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုအပ္၏။ အဘယ္တရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈရွိေသာေၾကာင့္နည္းဟူမူ -
(၁)သတိတည္းဟူေသာ တည္ရာ 'သတိပ႒ာန္' ေလးပါး။
(၂)ေကာင္းစြာ အားထုတ္မႈ'သမၼပၸဓာန္' ေလးပါး။
(၃)ျပည့္စံုမႈ အေၾကာင္း 'ဣဒၶိပါဒ္' ေလးပါး။
(၄)အစိုးရမႈ 'ဣေႁႏၵ' ငါးပါး။
(၅)မတုန္လႈပ္မႈ 'ဗိုလ္' ငါးပါး။
(၆)သိျခင္းအေၾကာင္း 'ေဗာဇၩင္' ခုနစ္ပါး။
(၇)ျမတ္ေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ မဂ္ (ဤတရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈရွိေသာေၾကာင့္ပင္တည္း)။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ၾကက္မ၌ ရွစ္လံုး ဆယ္လံုး တစ္ဆယ့္ႏွစ္လံုးကုန္ေသာ ဥတို႔သည္ရွိကုန္ရာ၏၊ ထို (ဥ) တို႔ကို ၾကက္မသည္ ေကာင္းစြာ ဝပ္အပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ အေငြ႕ကိုေပးအပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ (ၾကက္နံ႔ကို) ထံုေစအပ္ကုန္သည္ရွိေသာ္ ထိုၾကက္မအား-
''ငါ၏ ၾကက္ငယ္တို႔သည္ ေျခသည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္သည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ဥခြံကိုေဖာက္ခြဲ၍ ခ်မ္းသာစြာ ေပါက္ဖြားပါမူကား ေကာင္းေလစြ''ဟုဤသို႔လိုခ်င္ေတာင့္တမႈမျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုၾကက္ငယ္တို႔သည္ ေျခသည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္သည္းဖ်ားျဖင့္လည္းေကာင္းဥခြံကို ေဖာက္ခြဲ၍ ခ်မ္းသာစြာေပါက္ဖြားရန္ ထိုက္သည္သာလွ်င္တည္း။
ထိုသို႔ ထိုက္ျခင္းသည္အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ၾကက္မသည္ (မိမိ၏) ဥတို႔ကို ေကာင္းစြာ ဝပ္အပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ အေငြ႕ကို ေပးအပ္ကုန္၊ ထက္ဝန္းက်င္မွ ေကာင္းစြာ ၾကက္နံ႔ကိုထံုေစအပ္ကုန္ေသာေၾကာင့္တည္း။
ရဟန္းတို႔ ဤအတူသာလွ်င္ ပြါးမ်ားမႈ 'ဘာဝနာ' ကို အားထုတ္လ်က္ ေနေသာ ရဟန္းအား ''ငါ၏စိတ္သည္ (တဏွာ ဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အာ႐ံုကို) မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွလြတ္ပါမူကား ေကာင္းေလစြ''ဟု ဤသို႔ လိုခ်င္ေတာင့္တမႈ မျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွ လြတ္၏။
ထိုသို႔ လြတ္ျခင္းသည္ အဘယ့္အေၾကာင္းေၾကာင့္နည္း၊ ပြါးမ်ားမႈ ရွိေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုအပ္၏။ အဘယ္တရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈရွိေသာေၾကာင့္နည္းဟူမူ -
သတိတည္းဟူေသာ တည္ရာ 'သတိပ႒ာန္' ေလးပါး။ပ။
ျမတ္ေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ မဂ္ (ဤတရားတို႔ကို ပြါးမ်ားမႈ ရွိေသာေၾကာင့္ပင္တည္း)။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား လက္သမား၏ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လက္သမားတပည့္၏ေသာ္လည္းေကာင္း ပဲခြပ္႐ိုး၌ လက္ေခ်ာင္းရာတို႔သည္ ထင္ကုန္၏၊ လက္မရာသည္ ထင္၏၊ ထိုလက္သမားအား''ယေန႔ ငါ၏ ပဲခြပ္႐ိုးသည္ ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏၊ ယမန္ေန႔ကမူကား ဤမွ်အထိကုန္ခဲ့၏၊ အျခားေန႔ကမူကား ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏''ဟု သိေသာ ဉာဏ္သည္ မျဖစ္ေပ၊ စင္စစ္မူကား ထိုလက္သမားအားကုန္ၿပီးေသာ ပဲခြပ္႐ိုး၌ ''ကုန္ၿပီ''ဟူ၍သာလွ်င္ အသိဉာဏ္ ျဖစ္၏၊ ရဟန္းတို႔ ဤအတူသာလွ်င္ပြါးမ်ားမႈ 'ဘာဝနာ' ကို အားထုတ္၍ေနေသာ ရဟန္းအား ''ယေန႔ ငါ့အား အာသေဝါတရားတို႔ကုန္မႈသည္ ဤမွ်ေလာက္ရွိ၏၊ ယမန္ေန႔ကမူကား ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏၊ အျခားေန႔ကမူကား ဤမွ်ေလာက္ကုန္ခဲ့၏''ဟု အသိဉာဏ္ မျဖစ္ေပ၊ စင္စစ္မူ ထိုရဟန္းအား အာသေဝါတရားကုန္ရာ၌ ''ကုန္ၿပီ''ဟူ၍သာလွ်င္ အသိဉာဏ္ ျဖစ္၏။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ႀကိမ္ျဖင့္ ဖြဲ႔ေႏွာင္ကာ ေျခာက္လတို႔ပတ္လံုး ေရ၌ လွည့္လည္သြား လာ၍ေဆာင္းအခါကုန္း၌ တင္ထားအပ္ေသာ သမုဒၵရာသြား ေလွ၌ ေလေနပူတို႔ ေတြ႕ထိ ႏွိပ္စက္အပ္ကုန္ေသာ ႀကိမ္ဖြဲ႔တို႔သည္ ျပင္းထန္ေသာ မိုးအလြန္ရြာသြန္းအပ္သည္ျဖစ္၍ မခက္ခဲဘဲသာလွ်င္ ဆုတ့္ယုတ္ကုန္၏၊ ေဆြးေျမ႔ကုန္၏။
ရဟန္းတို႔ ဤအတူသာလွ်င္ ပြါးမ်ားမႈ 'ဘာဝနာ' ကို အားထုတ္၍ေနေသာ ရဟန္းအား မခက္ခဲဘဲ သံေယာဇဥ္တို႔သည္ ၿငိမ္းေအးကုန္၏၊ ေဆြးေျမ႔ျခင္းသို႔ ေရာက္ကုန္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
(ဘာ၀နာသုတ္-သတၱကနိပါတ္)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
*တရားဘာ၀နာပြားမ်ားရက်ိဳး*
ရဟန္းတို႔ ေသာတပသာဒသို႔ အစဥ္ေလွ်ာက္ကုန္ေသာ
ႏႈတ္ျဖင့္ ေလ့လာအပ္၊စိတ္ျဖင့္ ႐ႈဆင္ျခင္အပ္၍၊ပညာျဖင့္ ေကာင္းစြာ ထိုးထြင္း၍ သိအပ္ကုန္ေသာ (ပရိယတ္)တရားတို႔၏ (မခြၽတ္ရလိမ့္မည္ဟု) ေမွ်ာ္လင့္အပ္ေသာ အက်ဳိးဆက္တို႔သည္ ဤေလးမ်ဳိးတို႔တည္း။
အဘယ္ ေလးမ်ဳိးတို႔နည္းဟူမူ-
(၁)ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ သုတ္ ေဂယ် ေဝယ်ာကရဏ ဂါထာ ဥဒါန္း ဣတိဝုတ္ ဇာတ္ အဗ႓ဳတဓမၼ ေဝဒလႅဟူေသာ တရားကို သင္ၾကား၏၊ ထိုရဟန္းအား ထိုတရားတို႔သည္ ေသာတပသာဒသို႔ အစဥ္ေလွ်ာက္ကုန္၏။ ႏႈတ္ျဖင့္ ေလ့လာအပ္၊ စိတ္ျဖင့္ ႐ႈဆင္ျခင္အပ္ကုန္၍၊ ပညာျဖင့္ ေကာင္းစြာ ထိုးထြင္း၍ သိအပ္ကုန္၏။
ထိုရဟန္းသည္ သတိလြတ္ကင္းသည္ ျဖစ္၍ ေသလြန္ ရေသာ္ နတ္ဘံုတစ္မ်ဳိးမ်ဳိး၌ ျဖစ္၏၊ ထို နတ္ဘံု၌့ခ်မ္းသာျခင္းရွိေသာ ထို ပုဂၢဳိလ္အားတရားအစုတို႔သည္ ေပၚလြင္ ထင္ရွားကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ သတိျဖစ္ျခင္းသည္ ႏုံ႔ေႏွးေသး၏၊ ထို သတၱဝါသည္ကား လ်င္စြာ သာလွ်င္တရားထူးကို ရႏိုင္၏။
(၂) တန္ခိုးႀကီး၍ စိတ္၏ ေလ့လာျခင္းသို႔ ေရာက္ၿပီးေသာ ရဟန္းသည္ နတ္ပရိသတ္၌တရားကို ေဟာၾကား၏၊ ထို ပုဂၢဳိလ္အား ေရွးဘဝက ''ငါက်င့္ခဲ့ဖူးေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္ဟူေသာ ထို ဓမၼဝိနယသည္ (ယခု ရဟန္းေဟာေနေသာ) ဤဓမၼဝိနယပင္တည္း''ဟု အၾကံျဖစ္၏။ ရဟန္းတို႔ သတိျဖစ္ျခင္းသည္ ႏုံ႔ေႏွးေသး၏၊ ထိုအခါ၌ ထို သတၱဝါသည္ လ်င္စြာသာလွ်င္တရားထူးကို ရႏိုင္၏။
ရဟန္းတို႔ စည္ႀကီးသံ၌ လိမၼာကြၽမ္းက်င္ေသာ ေယာက်္ားသည္ ခရီးရွည္သြား လတ္ေသာ္ စည္ႀကီးသံံကို ၾကားရာ၏၊ ထို ေယာက်္ားအား ထို စည္ႀကီးသံ၌ ''စည္ႀကီးသံေလေလာ၊ စည္ႀကီးသံ မဟုတ္ေလေလာ''ဟု ယံုမွားျခင္း ေတြးေတာျခင္း မျဖစ္ဘဲ စည္ႀကီးသံဟူ၍သာလွ်င္ အမွန္ ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ရာသကဲ့သို႔တည္း။
(၃) နတ္သားသည္ နတ္ပရိသတ္၌တရားကို ေဟာ၏၊
ထို ပုဂၢဳိလ္အား ေရွးဘဝက ''ငါက်င့္ခဲ့ဖူးေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္ဟူေသာ ထို ဓမၼဝိနယသည္ (ယခု နတ္သား ေဟာေနေသာ) ဤဓမၼဝိနယပင္တည္း''ဟု အၾကံျဖစ္၏။ ရဟန္းတို႔ သတိျဖစ္ျခင္းသည္ ႏုံ႔ေႏွးေသး၏၊ ထိုအခါ၌ ထို သတၱဝါသည္ လ်င္စြာသာလွ်င္တရားထူးကို ရႏိုင္၏။
ရဟန္းတို႔ ခ႐ုသင္းသံ၌ လိမၼာကြၽမ္းက်င္ေသာ ေယာက်္ားသည္ ခရီးရွည္သြားလတ္ေသာ္ ခ႐ုသင္းသံကို ၾကားရာ၏၊ ထို ေယာက်္ား အား ထို ခ႐ုသင္းသံ၌ ''ခ႐ုသင္းသံ ေလေလာ၊ ခ႐ုသင္းသံ မဟုတ္ေလေလာ''ဟု ယံုမွားျခင္း ေတြးေတာျခင္း မျဖစ္ဘဲ ''ခ႐ုသင္းသံ''ဟူ၍သာလွ်င္ အမွန္ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္ရာသကဲ့သို႔တည္း။
(၄) ေရွးဦးစြာ ျဖစ္ႏွင့္ေသာ နတ္သားသည္ ေနာက္ျဖစ္လာေသာ နတ္သားကို ''အခ်င္းနတ္သား ေရွးဘဝက ငါတို႔ က်င့္ခဲ့ဖူးေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္ဟူေသာ ထို ဓမၼဝိနယကို သင္ ေအာက္ေမ့ေလာ့၊ အခ်င္းနတ္သား သင္ ေအာက္ေမ့ေလာ့''ဟု ေအာက္ေမ့ေစ၏။
ထို နတ္သားသည္ ''အခ်င္း နတ္သား ငါသည္ ေအာက္ေမ့၏၊ အခ်င္းနတ္သား ငါသည္ ေအာက္ေမ့၏''ဟု ဆို၏။ ရဟန္းတို႔ သတိျဖစ္ျခင္းသည္ ႏုံ႔ေႏွးေသး၏၊ ထိုအခါ ထို သတၱဝါသည္ လ်င္စြာသာလွ်င္တရားထူးကို ရႏိုင္၏။
ရဟန္းတို႔ ေျမမႈန္႔ ကစားဖက္ ျဖစ္ကုန္ေသာ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္တို႔သည္ တစ္ခါတစ္ရံ တစ္ေနရာ၌ အခ်င္းခ်င္း ေတြ႕ဆံု ေပါင္းမိၾကကုန္ရာ၏၊ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္သည္ (တစ္ေယာက္ေသာ) သူငယ္ခ်င္းကို ''အေဆြ ဤအမႈကိုလည္း သင္သည္ ေအာက္ေမ့ေလာ၊ ဤအမႈကိုလည္း သင္သည္ ေအာက္ေမ့ေလာ့''ဟု ဤသို႔ ဆိုရာ၏။ ထိုသူငယ္ခ်င္းသည္ ''အေဆြ ငါသည္ ေအာက္ေမ့၏၊ အေဆြ ငါသည္ ေအာက္ေမ့၏''ဟု ဆိုရာ သကဲ့သို႔တည္း ။
(ေသာတာႏုဂတသုတၱာန္ -စတုကၠနိပါတ္ အဂၤုတၱိဳရ္)
No comments:
Post a Comment