သူတစ္ပါးတုိ႔အား ကဲ႔ရဲ႔ရွုံ႕ခ်လွ်င္ အၿပစ္ၿဖစ္ႏုိင္ပါသလားဘုရား ဟု တကာမတစ္ဦးမွ ေမးၿမန္းလာပါသည္ ။ သူမသည္လည္း ေ၀ဖန္ကဲ႕ရဲ႔ထုိက္သည္ကုိပင္ ေတြ႔ပါလွ်က္ အကုသုိလ္ၿဖစ္မည္စုိးပါသၿဖင္႔ မေၿပာရဲမဆုိရဲၿဖစ္ေနရပါသၿဖင္႔ ေမးေလွ်ာက္ရၿခင္းၿဖစ္ပါသည္ဟု ေမးေလွ်ာက္လာပါသည္။
ဟုတ္ၿပီ ဒီေတာ႔ ေ၀ဖန္ဆုိသည္ကုိ အရင္ဆုံး စဥ္းစားၾကည္႔လွ်င္ပင္ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ /ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ေတြ႔ႏုိင္ေပ၏ ။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးကလည္း
၂၅၃။ ပရ၀ဇၨာႏုပႆိႆ၊ နိစၥံ ဥဇၩာနသညိေနာ။
အာသ၀ါ တႆ ၀ၯုႏၲိ၊ အာရာ ေသာ အာသ၀ကၡယာ။
၂၅၃။ သူတစ္ပါး၏ အျပစ္ကို အစဥ္႐ႈလွ်က္ အျမဲမျပတ္ ကဲ့ရဲ့တတ္သူအား အာသေ၀ါတရားတို႔သည္ တိုးပြားကုန္၏၊ ထုိသူသည္ အာသေ၀ါကုန္ျခင္းမွ ေ၀းကြာ၏။
ဆိုၿပီးမိန္႔မွာသတိေပးထားေလေတာ႔ Pessimism တစ္ေယာက္အေနႏွင္႔ သူတစ္ပါးအၿပစ္ ၊အေပါက္အၾကားကုိသား အလုိဆုိးၿဖင္႔ လုိက္လံရွာေဖြၿပီး လုိက္လံေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ေနလွ်င္ေတာ႔ ။ေ၀ဖန္ေထာက္ၿပေၿပာဆုိသင္႔သူကုိ ေ၀ဖန္ေထာက္ၿပေၿပာဆုိမိလွ်င္ကား ၿပသနာမရွိေပမယ္႔
မသိနားမလည္စြာ ခ်ီွးမြမ္းသင္႔တဲ႔ပုဂၢိဳလ္ကုိ သြားေရာက္ေ၀ဖန္ ပုတ္ခတ္ ေစာ္ကားမိလွ်င္ကား အႏၱရာယ္မ်ားလွေပ၏။ မသိမွုအ၀ိဇၺာသ၀ ႏွင္႔ အၿမင္မွားမွု ဒိ႒ာသ၀မ်ားပြားမ်ားလာကာ အထက္ပါဘုရားမိန္႔မွာသတိေပးသကဲ႔သုိ႔ အာသ၀တရားတုိ႔တုိးပြားရန္သာၿဖစ္ၿပိး အမတနိဗၺာန္ႏွင္႔ေ၀းသထက္ေ၀းရမည္သာတည္း။
ထုိ႔ေၾကာင္႔ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးက အဂၤုတၱိဳရ္ စတုကၠ ပထမခတသုတ္မွာ “အၾကင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူကို ခ်ီးမြမ္း၏၊ အၾကင္သူသည္လည္း ခ်ီးမြမ္းထိုက္ သူကို ကဲ့ရဲ႕၏၊ ထိုသူသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ အျပစ္ကို ဆည္းပူးသည္ မည္၏၊ ထို အျပစ္ေၾကာင့္ ခ်မ္းသာကို မရႏိုင္။ အၾကင္သူသည္ ေႂကြအန္ေလာင္းတမ္း ကစားရာတို႔၌ မိမိကိုယ္ႏွင့္ တကြ ဥစၥာပစၥည္းအားလံုး ဆံုး႐ံႈး၏၊ ထိုသူ၏ ဤဆံုး႐ံႈးျခင္းသည္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္သာ ျဖစ္၏၊ အၾကင္သူသည္ ညီၫြတ္ေသာ (ဘုရားအစရွိေသာ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္း) ပုဂၢဳိလ္တို႔၌ စိတ္ျပစ္မွား၏၊ ထိုသူ၏ ဤအျပစ္သည္ကား သာလြန္ႀကီးေလးေသာ အျပစ္ျဖစ္၏။ အရိယာပုဂၢဳိလ္တို႔ကို ကဲ့ရဲ႕စြပ္စဲြတတ္ေသာ သူသည္ ႏႈတ္မေကာင္းမႈ စိတ္ မေကာင္းမႈကို ေဆာက္တည္၍ အၾကင္ ငရဲသို႔ ကပ္ေရာက္ရ၏၊ ထို ငရဲ၌ တစ္သိန္းေသာ နိရဗၺဳဒ, သံုးဆယ့္ေျခာက္ခုေသာ နိရဗၺဳဒ, ငါးခုေသာ အဗၺဳဒ အေရအတြက္တို႔ပတ္လံုး ျဖစ္ရေလသတည္း”ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔သည္ကုိေထာက္ဆပါကလည္း မသိနားမလည္ပဲ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ၿခင္း ေ၀ဖန္ၿပစ္တင္ၿခင္းကား အႏၱရာယ္ၾကီးမားလွေၾကာင္း သိသာလွေပသည္ ။
သုိ႔ေသာ္ ကဲ႔ရဲ႔ၿပစ္တင္ၿခင္း ရွဳံ႕ခ်ၿခင္းသည္ လုံး၀ေကာင္းေသာအလုပ္မဟုတ္ ၊ယင္းသုိ႔ ကဲ႔ရဲ႔ရွဳံ႕ခ်သူသည္လည္း လူေကာင္းတေယာက္မၿဖစ္ႏုိင္ဟု တရားေသ စြဲကုိင္ယူဆထားၿခင္းသည္လည္း အရာရာကုိ အေကာင္းၿမင္၀ါဒႏွင္႔သာခ်ည္းကပ္ရမည္ ၊အၿပစ္တစုံတရာေၿပာဆုိၿခင္းငွါမသင္႔ ဟုဆုိရာေရာက္သၿဖင္႔ Optimism တစ္ေယာက္မွ်သာၿဖစ္ၿပီး ေလာကကုိိ အမွန္အတုိင္းရွုၿမင္သုံးသပ္ႏုိင္သူတစ္ေယာက္ကားၿဖစ္လာႏုိင္ေတာ႔မည္မဟုတ္ေပ။
သုိ႔ေသာ္ က်ြႏု္ပ္တုိ႔ၿမတ္ဗုဒၶ၏အယူ၀ါဒီမ်ားဟာ Realist မ်ားကားယင္းသုိ႔မဟုတ္မူ၍ ၀ိဘဇၨ၀ါဒကုိသာစြဲကုိင္ထားသူမ်ားၿဖစ္ရေပမည္။ *ကဲ႔ရဲ႕သင္႔သူကုိ ကဲ႕ရဲ႕ၿပစ္တင္ရမည္ ၊ သုိ႔မွသာ ယင္းသုိ႔မသင္႔ေလ်ာ္မေလ်ာက္ပတ္ေသာ အၿပဳမူမ်ား အယူအဆမ်ားမတုိးပြားပဲ လူယုတ္မာမ်ား ေလ်ာ႔နည္းသြားႏုိ္င္ေပ၏။ ကဲ႔ရဲ႕ထုိက္သူကုိပင္လွ်င္ ခ်ီးမြမ္းေထာမနာေနၾကလွ်င္ၿဖင္႔ ေကာကပါလတရားမ်ား ပ်က္စီးဖုိ႔သာရွိေတာ႔ေပလိမ္႔မည္ ။
*ခ်ီးမြမ္းသင္႔သည္ကုိလည္း ခ်ီးမြမ္းရေပလိမ္႔မည္ သုိ႔မွသာ လူေကာင္းသူေကာင္းမ်ား မ်ားၿပားလာကာ သူေတာ္ေကာင္းတရားထြန္းကားမည္မဟုတ္ပါေလာ ။ ကဲ႔ရဲ႕သင္႔သူကုိခ်ီးမြမ္း ၍ ခ်ီးမြမ္းသင္႔သူကုိကဲ႔ရဲ႔ပါက အမွားအမွန္ကုိခြဲၿခားမသိႏုိင္သူမွ်သာၿဖစ္၍ အႏၶဗာလအမုိက္ေကာင္သက္သက္မွ်သာဟုသာ ဆုိရေပေတာ႔မည္။
ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးက ေဒ၀ဒတ္၏ လုပ္ရပ္မ်ားႏွင္႔ပတ္သက္၍ ''ေနရယိေကာ ေဒဝဒေတၱာ ကပၸေ႒ာ အေတကိေစၧာ''တိ (စူဠဝ၊ ၃၄၈) “ငရဲမွာကမၻာပတ္လုံးခံရမယ္႔ ကုစားမရတဲ႔သူပဲ” လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူေတာ႔ ေဒ၀ဒတ္၏ လက္ရင္းတပည္႔တစ္ေယာက္ၿဖစ္တဲ႔ ဆားဖုိရြာသား မ႑ိကာ၏သား ဥပကသည္ ‘ငါ႔အေပၚ၌လည္း ေဂါတမသည္ အဘယ္သုိ႔ေ၀ဖန္ဦးမည္နည္း’ဟု ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာအလုိဆုိးၿဖင္႔ ဘုရားရွင္ထံသုိ႔ခ်င္းကပ္ၿပီးလွ်င္
အသွ်င္ဘုရား မည္သူမဆို သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏၊ ထိုသူတစ္ပါးအား ကဲ့ရ့ဲ႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစသူ အားလံုးသည္ (ကုသိုလ္တရားကို) မျဖစ္ေစႏိုင္၊
(ကုသိုလ္တရား) ကို့မျဖစ္ေစႏိုင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္၏ဟု အကြၽႏု္ပ္ ဤသို႔ဝါဒရွိပါသည္ ဤသို႔အယူရွိပါသည္ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
……………………………………….
အဘယ္႔ေၾကာင္႔ထုိသုိ႔ေၿပာဆုိရပါသနည္း ၊ယင္း ဥပက၏ စိတ္ထဲ၌ ေဂါတမသည္ သူႏွင္႔အယူမတူသည္ႏွင္႔ ငါ႔ဆရာေဒ၀ဒတ္အား “ကမၻာႏွင္႔ခ်ီၿပိး ငရဲခံရမယ္႔ ကုစားမရတဲသူပဲ” ဟုေၿပာဆုိကာ လူအေပါင္း၏ ကဲ႔ရဲ႔ရွုံ႕ခ်မွဳကုိ ၿဖစ္ေစဘိ၏ ။ အရွင္ေဂါတမကုိယ္တုိင္ကေရာ သူတစ္ပါးမေကာင္းေၿပာေသာေၾကာင္ ႔ ေကာင္းေသာအၿပဳအမူမဟုတ္ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ကဲ႔ရဲ႔မွုမွ လြတ္မည္မဟုတ္ပါ ဟုခံယူကာ ။ အရွင္ဘုရားသည္ပင္ သူတစ္ပါးမေကာင္းေၿပာေနေသာေၾကာင္႔ လူေကာင္းသူေကာင္းတေယာက္မဟုတ္ဟု ဆုိလုိက္ခ်င္ပါသည္ဟု လာေရာက္စြပ္စြဲေၿပာဆုိၿခင္းတည္း။
ထုိအခါ ၿမတ္ဗုဒၶက
“ဥပက မည္သူမဆို သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစခဲ့မူ သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစသူသည္ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္ခဲ့မူ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္ခဲ့ပါမူ
ဥပက သင္သည္ပင္ သူတစ္ပါးကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏၊ သူတစ္ပါးကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစေသာ သင္သည္ပင္ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္၊ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ သင္သည္ပင္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
(ဆုိလုိသည္မွာ သူတစ္ပါးအား ကဲ႔ရဲ႔ရွုပ္ခ်ၿခင္းကုိၿဖစ္ေစသူသည္ လူေကာင္းမဟုတ္ဟုဆုိလွ်င္ သင္သည္ပင္ ငါဘုရားအား သူတစ္ပါးတို႔ကဲ႔ရဲ႔ရွုံ႕ခ် ၿပစ္တင္မွုကုိၿဖစ္ေစသည္ၿဖစ္၍ လူေကာင္းတစ္ေယာက္မၿဖစ္ႏုိင္ေတာ႔ေပ -ဟု မိန္႔ေတာ္မူုလုိရင္းေပတည္း။ အလြန္မွန္ကန္ေသာ မိန္႔ေတာ္မူခ်က္တစ္ခုၿဖစ္ေပသည္ မိမိကုိယ္တုိင္ပင္ သင္႔မသင္႔မွန္မမွန္ က်န္းဂန္ႏွင္႔အညီ ေထာက္ၿပေ၀ဖန္မွုၿပဳလွ်င္ ယင္းOptimism သမားမ်ားကား သူတစ္ပါးအား ကဲ႔ရဲ႔ေ၀ဖန္ၿခင္းသည္မေကာင္းဟု ယင္းသုိ႔ေၿပာဆုိသူကပဲ ေကာင္းေနမွန္ေနသေယာင္ေယာင္ လာလုပ္ေလ႔ရွိၾကေသး၏ ။ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည္႔ပါက ကဲ႔ရဲ႔ၿခင္းသည္မေကာင္းဟု အမွန္တကယ္ခံယူသူမွန္ပါလွ်င္ ပါဠိေတာ္က်မ္းဂန္မ်ားႏွင္႔အညီေထာက္ၿပေ၀ဖန္သူကုိလည္း လာေရာက္ရွဳံ႔ခ်ၿပစ္တင္ေၿပာဆုိေတာ႔မည္မဟုတ္ေပ ၊အမွန္ကား ထုိလူမ်ိဳးတုိ႔သည္ Optimism အေယာင္ေဆာင္ထားတဲ႔ သာသနာဖ်က္ Pessimism မ်ားသာၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္ႏုိင္ေပ၏။ အထက္ပါဥပကအေၾကာင္းကုိဆက္ရလွ်င္
ထုိဥပကသည္႔ မိမိစကားႏွင္႔မိမိ ၿပန္၍ဖြဲ႔ခ်ည္မိကာ မလူးသာ မလြန္႔သာ ၿဖစ္ေနေတာ႔၏ ထုိ႔ေၾကာင္႔ တဖန္ဆက္လက္ပုတ္ခတ္လုိၿပန္၍ )
အသွ်င္ဘုရား ေရမွ ဦးေခါင္းေပၚကာမွ် ျဖစ္ေသာ ငါးကိုပင္ ႀကီးစြာေသာ ေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ ဖဲြ႕ဘိ သကဲ့သို႔ အသွ်င္ဘုရား ဤအတူသာလွ်င္ ဦးေခါင္းေပၚကာမွ်သာလွ်င္ ျဖစ္ေသာ အကြၽႏု္ပ္ကို ျမတ္စြာဘုရားသည္ ႀကီးစြာေသာ ဝါဒေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ ဖဲြ႕အပ္ပါ၏ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
(ထုိသုိ႔အေၾကာင္းမဲ႔ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ေနေသာ ဥပကအား ငါဘုရားသည္ အက်ိဳးသင္႔ အေၾကာင္းသင္႔သာ ေဟာေဖာ္ညႊန္ၿပေတာ္မူေၾကာင္း အေၾကာင္႔ယုတၱိမရွိေသာ အယူ၀ါဒကုိ လက္ခံက်င္႔သုံးသူမဟုတ္ေၾကာင္းအား သိေစေတာ္မူလုိ၍ )
ဥပက ငါသည္ ''ဤကား အကုသိုလ္တည္း''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို သေဘာတရားသည္ အကုသိုလ္ျဖစ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္း အရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္း အရွည္ မရွိ၊
ဥပက ငါသည္ ''ထို အကုသိုလ္ကို ပယ္အပ္၏''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို အကုသိုလ္ကို ပယ္အပ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိ။
ဥပက ငါသည္ ''ဤကား ကုသိုလ္တည္း''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ထို သေဘာတရားသည္ ကုသိုလ္ျဖစ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိ၊
ဥပက ငါသည္ ''ထို ကုသိုလ္ကို ပြါးမ်ားအပ္၏''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ပညတ္ရာ၌ ''ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို ကုသိုလ္ကို ပြါးမ်ားအပ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
ထိုအခါ မ႑ိကာ၏သား ဥပကသည္ ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ စကားေတာ္ကို အလြန္ ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္၍ ေနရာမွထၿပီးေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားကို ရွိခိုးလ်က္ အ႐ိုအေသျပဳၿပီးလွ်င္ ေဝေဒဟီ မိဖုရား၏သား မဂဓတိုင္းရွင္ အဇာတသတ္မင္းထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူ ေျပာဆိုခဲ့ သမွ်ေသာ စကားအလံုးစံုကို ၾကားေလွ်ာက္၏။
ဤသို႔ ၾကားေလွ်ာက္ေသာ္ ေဝေဒဟီမိဖုရား၏သား မဂဓတိုင္းရွင္ အဇာတသတ္မင္းသည္ အမ်က္ ထြက္၍ မႏွစ္သက္ရကား မ႑ိကာ၏သား ဥပကအား ''ဤဆားဖိုရြာသား သူငယ္သည္ အလြန္ (ဂုဏ္ေက်းဇူးကို) ဖ်က္ဆီးစြတကား၊ အလြန္ ႏႈတ္ၾကမ္းစြတကား၊ အလြန္ ခက္ထန္စြတကား၊ ယင္းသို႔ ဆားဖိုရြာသားစင္လ်က္လည္း ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလံုးစံုေသာ တရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ထို ျမတ္စြာဘုရားကို ထိပါးခ်ဳပ္ခ်ယ္အပ္၏ဟူ၍ မွတ္ထင္ဘိ၏၊ ဥပက သင္သည္ ဖဲေလေလာ့၊ ပ်က္စီးေလေလာ့၊ သင့္ကို ငါမျမင္လို''ဟု ဆိုေလသတည္း။
(ဥပကသုတ္ အဂၤုတၱိဳရ္ စတုကၠနိပါတ္)
by လကၤာ အရွင္ on Saturday, March 10, 2012 at 9:17am ·
ဟုတ္ၿပီ ဒီေတာ႔ ေ၀ဖန္ဆုိသည္ကုိ အရင္ဆုံး စဥ္းစားၾကည္႔လွ်င္ပင္ ေ၀ဖန္သုံးသပ္ /ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ေတြ႔ႏုိင္ေပ၏ ။
ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးကလည္း
၂၅၃။ ပရ၀ဇၨာႏုပႆိႆ၊ နိစၥံ ဥဇၩာနသညိေနာ။
အာသ၀ါ တႆ ၀ၯုႏၲိ၊ အာရာ ေသာ အာသ၀ကၡယာ။
၂၅၃။ သူတစ္ပါး၏ အျပစ္ကို အစဥ္႐ႈလွ်က္ အျမဲမျပတ္ ကဲ့ရဲ့တတ္သူအား အာသေ၀ါတရားတို႔သည္ တိုးပြားကုန္၏၊ ထုိသူသည္ အာသေ၀ါကုန္ျခင္းမွ ေ၀းကြာ၏။
ဆိုၿပီးမိန္႔မွာသတိေပးထားေလေတာ႔ Pessimism တစ္ေယာက္အေနႏွင္႔ သူတစ္ပါးအၿပစ္ ၊အေပါက္အၾကားကုိသား အလုိဆုိးၿဖင္႔ လုိက္လံရွာေဖြၿပီး လုိက္လံေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ေနလွ်င္ေတာ႔ ။ေ၀ဖန္ေထာက္ၿပေၿပာဆုိသင္႔သူကုိ ေ၀ဖန္ေထာက္ၿပေၿပာဆုိမိလွ်င္ကား ၿပသနာမရွိေပမယ္႔
မသိနားမလည္စြာ ခ်ီွးမြမ္းသင္႔တဲ႔ပုဂၢိဳလ္ကုိ သြားေရာက္ေ၀ဖန္ ပုတ္ခတ္ ေစာ္ကားမိလွ်င္ကား အႏၱရာယ္မ်ားလွေပ၏။ မသိမွုအ၀ိဇၺာသ၀ ႏွင္႔ အၿမင္မွားမွု ဒိ႒ာသ၀မ်ားပြားမ်ားလာကာ အထက္ပါဘုရားမိန္႔မွာသတိေပးသကဲ႔သုိ႔ အာသ၀တရားတုိ႔တုိးပြားရန္သာၿဖစ္ၿပိး အမတနိဗၺာန္ႏွင္႔ေ၀းသထက္ေ၀းရမည္သာတည္း။
ထုိ႔ေၾကာင္႔ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးက အဂၤုတၱိဳရ္ စတုကၠ ပထမခတသုတ္မွာ “အၾကင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူကို ခ်ီးမြမ္း၏၊ အၾကင္သူသည္လည္း ခ်ီးမြမ္းထိုက္ သူကို ကဲ့ရဲ႕၏၊ ထိုသူသည္ ႏႈတ္ျဖင့္ အျပစ္ကို ဆည္းပူးသည္ မည္၏၊ ထို အျပစ္ေၾကာင့္ ခ်မ္းသာကို မရႏိုင္။ အၾကင္သူသည္ ေႂကြအန္ေလာင္းတမ္း ကစားရာတို႔၌ မိမိကိုယ္ႏွင့္ တကြ ဥစၥာပစၥည္းအားလံုး ဆံုး႐ံႈး၏၊ ထိုသူ၏ ဤဆံုး႐ံႈးျခင္းသည္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္သာ ျဖစ္၏၊ အၾကင္သူသည္ ညီၫြတ္ေသာ (ဘုရားအစရွိေသာ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္း) ပုဂၢဳိလ္တို႔၌ စိတ္ျပစ္မွား၏၊ ထိုသူ၏ ဤအျပစ္သည္ကား သာလြန္ႀကီးေလးေသာ အျပစ္ျဖစ္၏။ အရိယာပုဂၢဳိလ္တို႔ကို ကဲ့ရဲ႕စြပ္စဲြတတ္ေသာ သူသည္ ႏႈတ္မေကာင္းမႈ စိတ္ မေကာင္းမႈကို ေဆာက္တည္၍ အၾကင္ ငရဲသို႔ ကပ္ေရာက္ရ၏၊ ထို ငရဲ၌ တစ္သိန္းေသာ နိရဗၺဳဒ, သံုးဆယ့္ေျခာက္ခုေသာ နိရဗၺဳဒ, ငါးခုေသာ အဗၺဳဒ အေရအတြက္တို႔ပတ္လံုး ျဖစ္ရေလသတည္း”ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ႔သည္ကုိေထာက္ဆပါကလည္း မသိနားမလည္ပဲ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ၿခင္း ေ၀ဖန္ၿပစ္တင္ၿခင္းကား အႏၱရာယ္ၾကီးမားလွေၾကာင္း သိသာလွေပသည္ ။
သုိ႔ေသာ္ ကဲ႔ရဲ႔ၿပစ္တင္ၿခင္း ရွဳံ႕ခ်ၿခင္းသည္ လုံး၀ေကာင္းေသာအလုပ္မဟုတ္ ၊ယင္းသုိ႔ ကဲ႔ရဲ႔ရွဳံ႕ခ်သူသည္လည္း လူေကာင္းတေယာက္မၿဖစ္ႏုိင္ဟု တရားေသ စြဲကုိင္ယူဆထားၿခင္းသည္လည္း အရာရာကုိ အေကာင္းၿမင္၀ါဒႏွင္႔သာခ်ည္းကပ္ရမည္ ၊အၿပစ္တစုံတရာေၿပာဆုိၿခင္းငွါမသင္႔ ဟုဆုိရာေရာက္သၿဖင္႔ Optimism တစ္ေယာက္မွ်သာၿဖစ္ၿပီး ေလာကကုိိ အမွန္အတုိင္းရွုၿမင္သုံးသပ္ႏုိင္သူတစ္ေယာက္ကားၿဖစ္လာႏုိင္ေတာ႔မည္မဟုတ္ေပ။
သုိ႔ေသာ္ က်ြႏု္ပ္တုိ႔ၿမတ္ဗုဒၶ၏အယူ၀ါဒီမ်ားဟာ Realist မ်ားကားယင္းသုိ႔မဟုတ္မူ၍ ၀ိဘဇၨ၀ါဒကုိသာစြဲကုိင္ထားသူမ်ားၿဖစ္ရေပမည္။ *ကဲ႔ရဲ႕သင္႔သူကုိ ကဲ႕ရဲ႕ၿပစ္တင္ရမည္ ၊ သုိ႔မွသာ ယင္းသုိ႔မသင္႔ေလ်ာ္မေလ်ာက္ပတ္ေသာ အၿပဳမူမ်ား အယူအဆမ်ားမတုိးပြားပဲ လူယုတ္မာမ်ား ေလ်ာ႔နည္းသြားႏုိ္င္ေပ၏။ ကဲ႔ရဲ႕ထုိက္သူကုိပင္လွ်င္ ခ်ီးမြမ္းေထာမနာေနၾကလွ်င္ၿဖင္႔ ေကာကပါလတရားမ်ား ပ်က္စီးဖုိ႔သာရွိေတာ႔ေပလိမ္႔မည္ ။
*ခ်ီးမြမ္းသင္႔သည္ကုိလည္း ခ်ီးမြမ္းရေပလိမ္႔မည္ သုိ႔မွသာ လူေကာင္းသူေကာင္းမ်ား မ်ားၿပားလာကာ သူေတာ္ေကာင္းတရားထြန္းကားမည္မဟုတ္ပါေလာ ။ ကဲ႔ရဲ႕သင္႔သူကုိခ်ီးမြမ္း ၍ ခ်ီးမြမ္းသင္႔သူကုိကဲ႔ရဲ႔ပါက အမွားအမွန္ကုိခြဲၿခားမသိႏုိင္သူမွ်သာၿဖစ္၍ အႏၶဗာလအမုိက္ေကာင္သက္သက္မွ်သာဟုသာ ဆုိရေပေတာ႔မည္။
ၿမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ၿမတ္ၾကီးက ေဒ၀ဒတ္၏ လုပ္ရပ္မ်ားႏွင္႔ပတ္သက္၍ ''ေနရယိေကာ ေဒဝဒေတၱာ ကပၸေ႒ာ အေတကိေစၧာ''တိ (စူဠဝ၊ ၃၄၈) “ငရဲမွာကမၻာပတ္လုံးခံရမယ္႔ ကုစားမရတဲ႔သူပဲ” လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူေတာ႔ ေဒ၀ဒတ္၏ လက္ရင္းတပည္႔တစ္ေယာက္ၿဖစ္တဲ႔ ဆားဖုိရြာသား မ႑ိကာ၏သား ဥပကသည္ ‘ငါ႔အေပၚ၌လည္း ေဂါတမသည္ အဘယ္သုိ႔ေ၀ဖန္ဦးမည္နည္း’ဟု ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လုိေသာအလုိဆုိးၿဖင္႔ ဘုရားရွင္ထံသုိ႔ခ်င္းကပ္ၿပီးလွ်င္
အသွ်င္ဘုရား မည္သူမဆို သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏၊ ထိုသူတစ္ပါးအား ကဲ့ရ့ဲ႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစသူ အားလံုးသည္ (ကုသိုလ္တရားကို) မျဖစ္ေစႏိုင္၊
(ကုသိုလ္တရား) ကို့မျဖစ္ေစႏိုင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္၏ဟု အကြၽႏု္ပ္ ဤသို႔ဝါဒရွိပါသည္ ဤသို႔အယူရွိပါသည္ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
……………………………………….
အဘယ္႔ေၾကာင္႔ထုိသုိ႔ေၿပာဆုိရပါသနည္း ၊ယင္း ဥပက၏ စိတ္ထဲ၌ ေဂါတမသည္ သူႏွင္႔အယူမတူသည္ႏွင္႔ ငါ႔ဆရာေဒ၀ဒတ္အား “ကမၻာႏွင္႔ခ်ီၿပိး ငရဲခံရမယ္႔ ကုစားမရတဲသူပဲ” ဟုေၿပာဆုိကာ လူအေပါင္း၏ ကဲ႔ရဲ႔ရွုံ႕ခ်မွဳကုိ ၿဖစ္ေစဘိ၏ ။ အရွင္ေဂါတမကုိယ္တုိင္ကေရာ သူတစ္ပါးမေကာင္းေၿပာေသာေၾကာင္ ႔ ေကာင္းေသာအၿပဳအမူမဟုတ္ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ကဲ႔ရဲ႔မွုမွ လြတ္မည္မဟုတ္ပါ ဟုခံယူကာ ။ အရွင္ဘုရားသည္ပင္ သူတစ္ပါးမေကာင္းေၿပာေနေသာေၾကာင္႔ လူေကာင္းသူေကာင္းတေယာက္မဟုတ္ဟု ဆုိလုိက္ခ်င္ပါသည္ဟု လာေရာက္စြပ္စြဲေၿပာဆုိၿခင္းတည္း။
ထုိအခါ ၿမတ္ဗုဒၶက
“ဥပက မည္သူမဆို သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစခဲ့မူ သူတစ္ပါးအား ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစသူသည္ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္ခဲ့မူ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္သူသည္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္ခဲ့ပါမူ
ဥပက သင္သည္ပင္ သူတစ္ပါးကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစ၏၊ သူတစ္ပါးကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ျခင္းကို ျဖစ္ေစေသာ သင္သည္ပင္ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္၊ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ သင္သည္ပင္ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္သူ စြပ္စဲြထိုက္သူ ျဖစ္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
(ဆုိလုိသည္မွာ သူတစ္ပါးအား ကဲ႔ရဲ႔ရွုပ္ခ်ၿခင္းကုိၿဖစ္ေစသူသည္ လူေကာင္းမဟုတ္ဟုဆုိလွ်င္ သင္သည္ပင္ ငါဘုရားအား သူတစ္ပါးတို႔ကဲ႔ရဲ႔ရွုံ႕ခ် ၿပစ္တင္မွုကုိၿဖစ္ေစသည္ၿဖစ္၍ လူေကာင္းတစ္ေယာက္မၿဖစ္ႏုိင္ေတာ႔ေပ -ဟု မိန္႔ေတာ္မူုလုိရင္းေပတည္း။ အလြန္မွန္ကန္ေသာ မိန္႔ေတာ္မူခ်က္တစ္ခုၿဖစ္ေပသည္ မိမိကုိယ္တုိင္ပင္ သင္႔မသင္႔မွန္မမွန္ က်န္းဂန္ႏွင္႔အညီ ေထာက္ၿပေ၀ဖန္မွုၿပဳလွ်င္ ယင္းOptimism သမားမ်ားကား သူတစ္ပါးအား ကဲ႔ရဲ႔ေ၀ဖန္ၿခင္းသည္မေကာင္းဟု ယင္းသုိ႔ေၿပာဆုိသူကပဲ ေကာင္းေနမွန္ေနသေယာင္ေယာင္ လာလုပ္ေလ႔ရွိၾကေသး၏ ။ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည္႔ပါက ကဲ႔ရဲ႔ၿခင္းသည္မေကာင္းဟု အမွန္တကယ္ခံယူသူမွန္ပါလွ်င္ ပါဠိေတာ္က်မ္းဂန္မ်ားႏွင္႔အညီေထာက္ၿပေ၀ဖန္သူကုိလည္း လာေရာက္ရွဳံ႔ခ်ၿပစ္တင္ေၿပာဆုိေတာ႔မည္မဟုတ္ေပ ၊အမွန္ကား ထုိလူမ်ိဳးတုိ႔သည္ Optimism အေယာင္ေဆာင္ထားတဲ႔ သာသနာဖ်က္ Pessimism မ်ားသာၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္ႏုိင္ေပ၏။ အထက္ပါဥပကအေၾကာင္းကုိဆက္ရလွ်င္
ထုိဥပကသည္႔ မိမိစကားႏွင္႔မိမိ ၿပန္၍ဖြဲ႔ခ်ည္မိကာ မလူးသာ မလြန္႔သာ ၿဖစ္ေနေတာ႔၏ ထုိ႔ေၾကာင္႔ တဖန္ဆက္လက္ပုတ္ခတ္လုိၿပန္၍ )
အသွ်င္ဘုရား ေရမွ ဦးေခါင္းေပၚကာမွ် ျဖစ္ေသာ ငါးကိုပင္ ႀကီးစြာေသာ ေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ ဖဲြ႕ဘိ သကဲ့သို႔ အသွ်င္ဘုရား ဤအတူသာလွ်င္ ဦးေခါင္းေပၚကာမွ်သာလွ်င္ ျဖစ္ေသာ အကြၽႏု္ပ္ကို ျမတ္စြာဘုရားသည္ ႀကီးစြာေသာ ဝါဒေက်ာ့ကြင္းျဖင့္ ဖဲြ႕အပ္ပါ၏ဟု (ေလွ်ာက္၏)။
(ထုိသုိ႔အေၾကာင္းမဲ႔ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ေနေသာ ဥပကအား ငါဘုရားသည္ အက်ိဳးသင္႔ အေၾကာင္းသင္႔သာ ေဟာေဖာ္ညႊန္ၿပေတာ္မူေၾကာင္း အေၾကာင္႔ယုတၱိမရွိေသာ အယူ၀ါဒကုိ လက္ခံက်င္႔သုံးသူမဟုတ္ေၾကာင္းအား သိေစေတာ္မူလုိ၍ )
ဥပက ငါသည္ ''ဤကား အကုသိုလ္တည္း''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို သေဘာတရားသည္ အကုသိုလ္ျဖစ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္း အရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္း အရွည္ မရွိ၊
ဥပက ငါသည္ ''ထို အကုသိုလ္ကို ပယ္အပ္၏''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို အကုသိုလ္ကို ပယ္အပ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိ။
ဥပက ငါသည္ ''ဤကား ကုသိုလ္တည္း''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ ပညတ္ရာ၌ ''ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ထို သေဘာတရားသည္ ကုသိုလ္ျဖစ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိ၊
ဥပက ငါသည္ ''ထို ကုသိုလ္ကို ပြါးမ်ားအပ္၏''ဟု ပညတ္၏၊ ထိုသို႔ပညတ္ရာ၌ ''ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ထို ကုသိုလ္ကို ပြါးမ်ားအပ္၏''ဟု (ျပေသာ) ပုဒ္တို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ အကၡရာတို႔သည္ အတိုင္းအရွည္ မရွိကုန္၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓမၼေဒသနာသည္ အတိုင္းအရွည္မရွိဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
ထိုအခါ မ႑ိကာ၏သား ဥပကသည္ ျမတ္စြာဘုရားေဟာေတာ္မူအပ္ေသာ စကားေတာ္ကို အလြန္ ႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္၍ ေနရာမွထၿပီးေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားကို ရွိခိုးလ်က္ အ႐ိုအေသျပဳၿပီးလွ်င္ ေဝေဒဟီ မိဖုရား၏သား မဂဓတိုင္းရွင္ အဇာတသတ္မင္းထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူ ေျပာဆိုခဲ့ သမွ်ေသာ စကားအလံုးစံုကို ၾကားေလွ်ာက္၏။
ဤသို႔ ၾကားေလွ်ာက္ေသာ္ ေဝေဒဟီမိဖုရား၏သား မဂဓတိုင္းရွင္ အဇာတသတ္မင္းသည္ အမ်က္ ထြက္၍ မႏွစ္သက္ရကား မ႑ိကာ၏သား ဥပကအား ''ဤဆားဖိုရြာသား သူငယ္သည္ အလြန္ (ဂုဏ္ေက်းဇူးကို) ဖ်က္ဆီးစြတကား၊ အလြန္ ႏႈတ္ၾကမ္းစြတကား၊ အလြန္ ခက္ထန္စြတကား၊ ယင္းသို႔ ဆားဖိုရြာသားစင္လ်က္လည္း ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလံုးစံုေသာ တရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ထို ျမတ္စြာဘုရားကို ထိပါးခ်ဳပ္ခ်ယ္အပ္၏ဟူ၍ မွတ္ထင္ဘိ၏၊ ဥပက သင္သည္ ဖဲေလေလာ့၊ ပ်က္စီးေလေလာ့၊ သင့္ကို ငါမျမင္လို''ဟု ဆိုေလသတည္း။
(ဥပကသုတ္ အဂၤုတၱိဳရ္ စတုကၠနိပါတ္)
by လကၤာ အရွင္ on Saturday, March 10, 2012 at 9:17am ·
(၁)ၿမတ္စြာဘုရားသည္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖင့္ အသက္သတ္ျခင္းကို ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊ အထူးကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊ ''အသက္သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကေလာ့ဟု''လည္း ေဟာေတာ္မူ၏၊
ReplyDelete(၂)မေပးသည္ကိုခိုးယူျခင္းကို ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊ အထူး ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊
''မေပးသည္ကို ခိုးယူျခင္းမွေရွာင္ၾကေလာ့''ဟုလည္း ေဟာေတာ္မူ၏၊
(၃)ကာမတို႔၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္းကို ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊ အထူးကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊
''ကာမတို႔၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကေလာ့''ဟုလည္း ေဟာေတာ္မူ၏၊
(၄)မမွန္ေျပာျခင္းကို ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊ အထူး ကဲ့ရဲ႕ေတာ္မူ၏၊
''မမွန္ေျပာျခင္းမွ ေရွာင္ၾက ေလာ့ ''ဟုလည္းေဟာေတာ္မူ၏
(သခၤဓမသုတ္-ဂါမဏိသံယုတ္)